Keramik iFokus

Keramik

Läst 388 ggr
Harry2010
0

Bästa underlaget att jobba på

Vilket material tycker ni är bäst på ett arbetsbord för lera?
Och till hyllor för torkning ?
Ska bygga bord och hyllor inom kort

🙂🙃

bjorn.lindberg
3

Köpte en skiva björk-plywood till arbetsbord och knådbänkar, funkar bra. Enda problemet med plywood är att det inte vill stå med vatten på sig, plywooden spricker efter ett tag. Vi har haft våra i fyra år och det är väl dags att börja fundera på om vi skall byta dem. Betong och gips är alternativ för knådbord, beror lite på vilka krav du har. Gips är trevligt om man vill knåda ut det sista vattnet ut korta leror som hålls lite för våta i lagring, e.g. kackigt porslin.

Till hyllor, gissar du kan ta nästan vad som helst som är starkt nog, formplywood är billigt men absorberar inte. Om du behöver torkning av botten på grejor som står i hyllan så kan du sätta grejen på en platta kanske? Själv har jag Ivar hyllor från IKEA.

• Redigerat 2025-02-26 15:23 av bjorn.lindberg
osv
0

Har desbrädor i plywood av furu. Fick det uppsågat på brädgården. Ska du bara ha mindre plattor kan spånskivor funka.

Knådbord i rejält tjocka brädor är bra. Gjorde mitt av en gammal innervägg. Kan komma in lite i fogarna så man får rengöra ibland.

Fredrik1976
1

Jag kör fukttrög MDF funkar kanon, trots att den är fuktrög suger den vatten..men det händer inget med mdfn. Nackdelen är att det är beställningsvara och tyvärr ganska dyrt. Fast björkplywood är inte heller gratis.

bjorn.lindberg
0

#3: Nej verkligen inte, 2000 för en skiva får man nog räkna med

KirrandeForm
0

Har någon testat betong eller microcement? Tungt, stabilt, suger åt sig vatten. Vad är nackdelarna?

ler
1

Ja jag har en kompis som har både gips och en betongplatta, och jag tycker att betongen fungerar om leran inte är för våt för då blir det bara klistrigt och svårt att älta, men om leran har fin konsistens så är det mycket bra

Harry2010
0

#3: jag har gillat mdf där jag tidigare hyrt plats. Ser den exakt likadan ut som vanlig mdf? Eller ser man skillnad? …undrar vad det var för typ där jag hyrde plats…mdf fick jag bara info om.

Fredrik1976
0

Oftast har fukttrög Mdf en lite gulare färg än vanlig mdf. Färgad Mdf är också till viss del fukttrög, men inte så pass att det går att ha dem liggade i vatten, men ytan sväller inte upp på en färgad mdf som en vanlig Mdf skulle göra. så de funkar finfint till att ha som bänkskiva..

Färgad Mdf kan kanske någon bygghandel kan ha hemma, riktigt fuktrög mdf tror jag däremot är svårt att hitta i butik, det blir nog special beställning.

Mvh
Fredrik

Harry2010
0

#8: tack så mycket för förtydligande .

Och tack ALLA för era inputs och tips.🙏

Fredrik1976
1

Om du testar att lägga vatten på ytan och låter det ligga ett tag nån timma eller 2 så ser du ifall den sväller upp eller inte. en fuktrög eller färgad Mdf sväller inte på samma sätt, det kan lämna lite fläckar men sväller inte.

Mvh
Fredrik

Bo§e
2

Fukttrög MDF låter som ett bra förslag.
Vill man att underlaget skall "svara" litet bättre, kan man använda dubbla skivor, tänker jag….

Annars hade jag tänkt föreslå golvplankor av furu. Brukar vara 28-30-32-34 mm tjocka.
Det obehandlade träet är ett utmärkt underlag att hantera lera på, och plankornas tjocklek ger bra gensvar.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

KirrandeForm
0

#6: Man vill ju inte att det klibbar för mycket vid våt lera. Har det att göra med hur porös betongen är? Funderar på om mikrocement eller liknande kunde vara ett alternativ

ler
0

Ja betongen är för tätt, och lite svårare att göra rent, jag tänker att gips är det bästa

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bäst i test 🙂

Det tveklöst allra bästa underlaget att slå lera på, är en tjock "träkubbe" med stående fibrer, som det här bordet, som egentligen är avsett att stycka kött på.

I äldre keramikverkstäder kan sådana här dyka upp, men är nog ganska sällsynta idag.

Jag har haft nöjet att slå lera på ett sådant bord, och upphöjer det till klar vinnare….👍

Finns att köpa, men är oförskämt dyra (!), Dock kan en händig person säkert åstadkomma något liknande.

• Redigerat 2025-02-27 16:11 av Bo§e
ler
0

Ja sådan en har jag haft turen att prova, onekligen en av de bästa men också en av de dyraste lösningar man kan hitta, det bör väl kanske inte vara limmat så inte så helt enkelt att göra. Men jag kan ha fel det beror kanske på vad för slags lim man har?

• Redigerat 2025-02-27 18:21 av ler
Bo§e
0

#15: Det skulle nog fungera med något vattenfast trälim
(…och många skruvtvingar…)

Harry2010
0

Intressanta tankar och erfarenheter. Nu blev det lite överkurs 😄
Nog för att jag har en snickare inom familjen men han skulle aldrig sätta ihop en sådan 😂
För mig lutar det nu åt antingen björk eller mdf av bättre kvalité
Ska kolla lite på priser och storlekar. Jag vill ha stort bord att jobba på. Kavlar och skulpterar mycket

bjorn.lindberg
1

#17: Vi byggde ett bord av en 1200x2400 björnplywoodskiva, det är rätt stort men vi använder det hela tiden så det känns som det var bra att vi inte gjorde det mindre.

Helka118
1

Jag har ett gammalt furubord som jag slipat bort ytlacken på. Rent trä funkar fint!

Hekla118

Bo§e
1

#18: Ja, det är lätt att underskatta behovet av bordsyta.
Ett bord kan (nästan) inte bli för stort…vilket man upptäcker med tiden….🙂