Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 141 ggr
Jeanette A.
0

Glasyr på stengods

Hej, jag är relativ ny på keramik, sen ett par år, men har jättekul när jag får skapa. Lite frustrerande att det tar typ 20 år att bli kunnig, och jag började sent. Ber om ursäkt om mina frågor är lite luddiga-

Undrar lite, om jag skulle vilja ha en glasyr som är lite skiftningar i, som ett hav, på insidan i en skål. Har en tanke om att blanda färgropp i tre nyanser i var sin transparent glasyr, och sedan pensla dom lite spiralformat i varandra, kommer det då att bli skiftningar eftersom glasyren flyter ut när den smälter eller kommer det bara bli en sörja?

Alternativ två - om jag medvetet slarvar med att röra ut färgkroppen ordentligt i glasyren, skulle det ge lite av skiftningarna jag är efter då? Tänker om jag först målar med decopotterycolor och sedan glaserar så över. Eller är det bättre att göra flakes av angobe och kanske hälla i glasyren för en flammig effekt?

Ock sen, om jag skulle vilja ha ett skimmer som stråk i en glasyr, finns det något jag kan använda då, som ger en silvrig/guldig eller koppar eller brons nyans?

sist, kan jag lägga en till transparent glasyr överst eller kommer allt bara bli för tjockt då? är ute efter ett djup i glasyren. Är det bra att lägga fluss i för att öka fästförmågan?

Jag har hjälp av en god vän under bränning och glasyr, men vill lite mer

ler
0

Ett förnuftigt svar på dina frågor kräver en hel bok, men jag förstår hur du tänker men det är egentligen helt fel tänkt, om du gör som du skriver så blir det något joks, stains är helt stela och mycket svårt att få jämna övergångar i färgen, det kräver i det minsta att man sprutar glasyren men även då blir det stelt, lite plastaktigt. Bättre med en oxid i glasyren eftersom glasyren då bevarar sin transparens. Glitter effekt kan man göra med till exempel moskovit glimmer, några % i en transparent glasyr.

ler
0

Du har inte någon bild på hur du vill ha det, behöver ju inte vara något i keramik, kan lika gärna vara ett foto på vad som helst