Keramik iFokus

Keramik

Läst 102 ggr
CarinaRaku
0

Skröjtemperatur på rakuföremål?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Är det någon som vet om det går att skröja stengodsföremål - som sedan ska rakubrännas - i högre temperatur än vanlig skröj (950 grader)? **
Skälet till att jag frågar, är att jag och min vän bränner skröj gemensamt. Hon efterbearbetar sina föremål med patinering och fick tips att höja skröjtemperaturen rejält för att få hållbarare föremål då de ska användas i trädgården.
Om vi bränner både hennes och mina föremål i kanske 1100 graders skröj, hur går det då för mig när jag ska rakubränna mina saker? Blir det problem med att glasyren inte fäster eller är det något annat problem som uppstår om mina föremål är brända i så hög skröjtemperatur?
Ser glatt fram emot att få svar från någon av er, vet ju att det finns så mycket kunskap hos er alla som ibland tittar in här på Keramik i Fokus.

Bo§e
0

Det går bra att göra så, förutsatt att du får glasyren att sitta kvar på föremålet tills det kommer in i ugnen.

Ett sätt är att värma föremålet, ganska varmt, så att du nätt och jämt kan ta i det, och glasera medan det är varmt.
Då torkar glasyren tillräckligt snabbt, utan att den behöver sugas fast, och föremålet blir någorlunda hanterbart.

Men, eftersom det skall rakubrännas, kan tången få flagor att sprätta loss, eftersom glasyren inte sitter särskilt hårt fast på godset i det här stadiet, så du kan behöva hitta bra sätt att greppa alstret, så att det inte blir för stora märken.

Väl inne i ugnen, kommer glasyren att bete sig precis som vanligt, och sitta lika hårt fast.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

CarinaRaku
0

#1: Tusen tack för snabbt, utförligt och tydligt svar. Då förstår jag. Ska testa hur det fungerar. /Carina