Rakufråga - skröjtemp och lerfråga
Jag la nyligen ut en fråga om vad som händer om man skröjar stengods - som sedan ska rakubrännas - i en högre temp. Tack för tydligt svar! Nu har jag två frågor till. Hoppas någon kan hjälpa till med svar även på dessa frågor:
Vilken temperatur är optimal för skröj när föremålet sedan ska rakubrännas? (Är svaret oberoende av vilken sorts rakulera man använder) . Jag tänker att eftersom Bo§e svarade att jag kan få problem med vidhäftning av glasyren om jag bränner skröj i en hög temperatur, så kanske det finns en optimal temp för skröj när man sedan ska gå vidare med rakubränning.
Någon har sagt att man kan använda vilken stengodslera som helst till Raku. Jag har provat göra några föremål i en lera från Edab (1112) som har schamott 0,2 mm 25%, mjölig schamott. En fantastiskt bra och formbar lera. Jag har inte hunnit rakubränna dem ännu men jag undrar om någon har erfarenhet av om det går eller ej. Den blir ju väldigt slät och fin på ytan. Hänger glasyren kvar när man penslar på den? Optimal temp på skröj?
Vårhälsningar från Carina
#1: TACK Bo§e för svar! Vi har mycket att lära jag och min vän där vi provar oss fram bland olika tekniker i lerans värld. Fint att ni kunniga ger er tid att svara. Uppskattas mycket!
Jag har rakubränt supertunna föremål gjorda från papperslera, helt utan chamotte. Fungerar eftersom pappret lämnar ihåligheter i godset efter skröjbränning. Godset kan då lättare expandera och krympa med mindre spänning.
#3: Å, tack för den informationen. Det låter spännande. Måste jag testa. Hälsar Carina