Värde på ugn/bra ugn?
Hej! Är sugen på denna ugn men får inte fram hur gammal den är, tror den är gammal … Det är i alla fall ny styrenhet installerad. 160 liter. Kan någon säga nåt om den och vad som är ett rimligt pris? Den verkar vara i fint skick och reservdelar säljs fortfarande enligt Brännpunkt. Säljaren ber om 25k.
- Redigerat 2025-04-03 17:15 av Inaj
Det är en mycket bra ugn, jag har arbetat med sådana för länge sedan, jag tänker att priset är någorlunda bra men pruta lite kan du väl, den är ju trots allt gammal
- Redigerat 2025-04-03 17:15 av ler
Ja, Scandias "IW"-serie är bra ugnar.
Väggarnas konstruktion är innovativ och påkostad, med 3 olika material och luftspalt runt om.
Men, som Ler säger: Betala inte för mycket. Det kan dyka upp kostnader snarare än man tror. Elementens skick t.ex. kan vara svårbedömt, när man köper en begagnad ugn.
Jag gissar att ugnen är från 1990-talet. Då såldes många IW-ugnar i Sverige.
C-280 är en bra styrenhet. Den kan lagra upp till 9 program, och har 4 programmerbara ramper, varav den sista är en avkylningsramp (om man vill).
Samt en rad säkerhetsfunktioner.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-04-03 18:33 av Bo§e
#1: Tack! Kan du säga något om el och vad den kräver för typ av el och kopplingar? Är dålig på sånt
#4: Tack för ditt svar! Tydligen isolerades dessa ugnar med asbest tidigare, i alla fall på 70-talet. Har du någon aning om när man slutade med det och vad risken är att det finns asbest i just denna?
Scandiaovnen började 1975 men med tanke på telefonnumret så tror jag att din ugn är från slutet av 1980 eller senare
Har för mig att Scandiaovnen slutade med all asbest cirka 1976 (jag kan ha fel på något år).
Den här ugnen, som troligen är från 90-talet, innehåller därför ingen asbest, utan enbart de material som nämns på skissen i #2. Det gäller även dörrpackningen.
Så, ingen risk här. "IW"-serien började tillverkas någon gång under sent 80-tal, som ler nämner.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-04-10 14:20 av Bo§e
Jag har en exakt sådan, är supernöjd!