Istället för vax
Jag undrar om man kan använda tex vaselin eller olja på skröjat stengods där man inte vill ha glasyr, i stället för vax?
Måste/kan man ta bort det innan bränning eller bränns det upp, utan att påverka föremålet eller annat i ugnen?
Ja om man absolut inte vill använda vax så går det och det brinner bort, men vax är nog det säkraste, kräver i varje fall inte så mycket arbete
Vet inte hur vaselin fungerar, men det är en petroleumprodukt som kanske sugs in i godset på ett oönskat sätt…? Samma sak med andra oljor.
Det känns inte så praktiskt i dekorsammanhang.
Hur som helst, brinner dessa ämnen upp under bränning.
Den vanliga vaxemulsionen som används till "wax resist", är just en emulsion, dvs någon sorts vax, som i smält tillstånd vispats samman med vatten.
Det ligger kvar precis där det har applicerats, och kan bilda skarpa dekorer.
Och, det brinner upp i bränningen.
Har inte provat själv, men tänker att flytande tvål kunde vara intressant att utforska…. 🙂
Sedan kan man jobba med latex.
Latexen måste dras bort före bränning, eftersom det annars kan lämna oönskade rester kvar.
Även textillim kan fungera på ett liknande sätt.
Ibland säljs latex under det missvisande namnet "avdragsvax". Missvisande, eftersom det inte alls är vax, utan latex….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-04-04 20:26 av Bo§e
#2: Tack för svar. Ja, jag märkte det när jag beställde avdragsvax och fick latex, konstigt att skriva så.
Jag ville ha vax som lämnades kvar och smälte bort i bränningen men den var slut, kanske flytande tvål kan funka, som du tänkte… får se om jag vågar.
Jag ville inte slösa bort glasyr genom att torka bort den i botten, utan tänkte använda något skydd i stället så att glasyren inte fastnade. Men det kanske ändå är bäst att torka bottnarna.
Prova att gnugga ett ljus mot botten av någon sak. Det gör ju ingenting om det inte täcker ordentligt när du inte ska använda det till dekor.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Mjuka och flytande fetter tenderar att sugas in i godset så det blir inga skarpa gränser. Jag har sett på insta att man dekorerar med kritor, men det är ju stels/kallt fett.
Allt organiskt material brinner upp i ugnen. Men det blidas gaser/rök.
Man kan smälta stearin över ett vattenbad, och doppa undersidan av krukan.
Kan man använda bivax?
Jag tror det finns ett recept på vax (bivax) i Finn Lyngaards bok
bivax är mycket bra