Inventera varulager i keramikbutik
Hej, jag har en butik där jag säljer keramik och en del andra inköpta produkter. Har gjort en inventering av varulagret inför bokslutet men hur ska man värdera anskaffningsvärdet på den färdiga keramiken?
Om t ex en skål kostar 400kr inkl. moms mot kund, hur mycket ska jag uppskatta material och tillverkningskostnad till?
Någon som har några goda tips och råd angående detta?
Skatteverket har svar:
Lägg samman material, lön och andra kostnader för tillverkningen.
Du får gå en kurs! Du måste räkna ut priset liksom när man räknar täckningsbidraget. Du har material, energi, avskrivningar på maskiner din lön och din hyra, så det blir ett räknestycke men det blir en del gissningar till exempel el till bränningen, det kan ju vara lite svårt att ange ett pris på en kopp eller något annat, inte mycket hjälp men hoppas att du hittar en lösning
Ja det blir ju en hel del gissningar och antaganden. Man skulle ju bara vilja använda nån uppskattad procentsats. Om man har ett varulager med keramik för t ex 10 000, så uppskattar man anskaffningsvärdet till en viss procent av detta.
Hur gör ni andra som har varulager med keramik?
Jo klart att man kan göra så men jag undrar hur du sätter pris på dina saker om du inte alls vet vad det kostar att producera sakerna? Om du bara har en aning om det så blir det ju lättare