Är det dyrt att bränna keramik?
Det har jag funderat på ibland. Jag vet varken hur mycket el eller gas som går åt eller hur länge den behövs. Om man eldar med ved gissar jag att det är en annan sak.
Det beror ju på vad man tycker är dyrt, men en glasyr bränning tar normalt 8-10 timmar och en 200 liters ugn kan ha 12 kW så det 120 kW på en bränning gånger kW priset vilket ju varierar en del beroende på vart man bor och vilken tid det är
Jag har en relativ liten ugn, men där skulle rymmas typ 30 muggar, och energipriset skulle täckas av (minut) priset av två muggar. Jag bor i Finland, men tror inte att prisskillnaden är så stort.
Min 145 liters ugn gör av med runt 60-80 kWh på en glasyr-bränning, en skröj ligger på 40 kWh ungefär. Jag betalar 2 SEK per kWh så en 150 kronor i snitt ungefär.
Ved, al specifikt ligger på ungefär 500-600 kronor kubiken. När jag bränner min sodaugn som är på kanske 700 liter så går det åt ungefär 3 kubik ved. Gissar att man kan få billigare ved om man letar lite, men det är rätt trevligt att få det kluvet och levererat till tomten.
Att många av de modernare styrenheterna har inbyggd driftstidsräknare, är ett stort plus. Nu kan man avläsa det faktiska antalet åtgångna kWh, på ett enkelt sätt.
Under bränningens långsamma ramp(er), samt under utjämningstiden, är ju antal förbrukade kWh inte beräkningsbart efter "faktisk klocktid". Det är ju bara perioderna som kontaktorn är på "ON", som ström förbrukas…
"Don't Panic" (Douglas Adams)