Tips för mer prisvänliga glasyrinköp
Hej!
Jag har en fråga om hur man kan komma ner i kostnad för stengodsglasyrer.
Hittills har jag köpt in färdiga penselglasyrer från Amaco, Mayco osv men tycker det börjar bli dyrt. Jag doppar inget utan penslar allt.
Jag har heller inte kunskap att tillverka egna glasyrer så det är inget alternativ.
Är det till exempel en idé att köpa pulverglasyrer (från tex cebex) och göra om till penselglasyr?
Tar tacksamt emot tips!
Kilopriset sjunker ganska mycket om du blandar dina egna penselglasyrer av vanliga pulverglasyrer.
För att få "penselkonsistens", tillsätts något förtjockningsmedel för livsmedel, som t.ex. Karrageen , som är gjort på rödalger.
Här får man experimentera litet, men börja med 10-15 gram Karrageen per kilo glasyrpulver, och tillsätt vatten tills du får en "målningsvänlig" konsistens.
Väg först samman Karrageen och torrt glasyrpulver, och torrblanda detta innan vattnet tillsätts. På så sätt undviker man klumpar.
Det finns även andra organiska förtjockningsmedel, som t.ex. CMC.
Det kan bli litet testande, innan man hittar rätt, men detta är egentligen inte så svårt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Min leverantör (Varnia, Finland) säljer en glasyr tillsats med namnet Pehatine 209. Blanda ut glasyren med den enligt instruktionerna får man penselglasyr.
#3: Praktiskt att den är flytande, vilket underlättar tillblandningen.
Men hur ekonomisk…? 1/3 av vätskan i glasyren utgörs av Pehatine 209, som säljs i 0,5 liters flaskor.
Det finns speciellt CMC till penselglasyr och man använder 0,3-0,5% och det är inte dyrt att köpa
#5: Ja, CMC är också bra.
#1: Tusen tack för tips! Då ska jag testa mig fram lite :-)
Man kan ju köpa glasyrer i andra länder än Sverige, betydligt billigare i södra europeiska länderna
Jag rekommenderar CMC. Köps för 80:- på kakbaknings-sajter och liknande. Kanske Panduro. Man blandar lite i vatten och förvarar i en burk i kylen, annars ruttnar det så småningom. Sen blandar man med lite i vanlig utförd doppglasyr för att ge penslingsglasyr. Jag rekommenderar inte att blanda större mängder som inte går åt, eftersom det ruttnar så småningom.
Det finns speciellt konserveringsmedel till glasyrer och det behövs bara 0,03%
Har sett att folk lägger till kopparoxid eller -karbonat i väldigt små mängder som konserveringsmedel
Atamon använde jag förut och det funkar bra, men att ha i kopparoxid påverkar ju färgen så det är väl ingen bra idé
CMC är Karboximetylcellulosa, och säljs ibland under handelsnamnet "Tylose".
Det framställs genom en reaktion mellan cellulosa och klorättikssyra.
Har E-nummer E 466
Karrageen , som även kan benämnas "Carrageenan", "Irish Moss" m.m. är framställt ur rödalgerna Chondrus crispus eller Gigartina mamillosa.
Har E-nummerE 407
Båda ämnena används som förtjockare, inom livsmedelsindustrin, färgindustrin osv. och har ganska likartad funktion.
Anledningen till att jag ofta nämner Karrageen här, är att jag råkar ha mest personlig erfarenhet av det.
Båda ämnena fungerar dock utmärkt, och jag tycker inte att något av dem kan rangordnas som bättre eller sämre.
Emellertid tycker jag mig ha märkt att Karrageen verkar vara mindre benäget att "surna" än CMC, men det får ses som en "ovetenskaplig" observation…
- Redigerat 2025-04-19 14:28 av Bo§e
Man får skilja på CMC till typ lim och till lim till keramik vanliga typer av lim och karragenan och liknande förstörs vid relativt låga temperaturer medans lim gjort till keramik har sin limmande förmåga ända upp till 380 grader vilket är viktigt om man ska limma en glasyr som ska användas till råglasering, så håller limmet när kristallvattnet försvinner vid 350 grader
#12: Använder Atamon med bra resultat. Har en burk gumsol (50 gr CMC löst i 1 liter kokande vatten) som jag tillsatt lite Atamon till. Har ståt i hyllan nu i ett halvår och inte börjat ruttna/mögla.