Renovera lerkvarn R27?
Jag har ärvt en lerkvarn från Sintring Keramik HB. Modell R27, motorn är från Brook Crampton. Gissar att det är en gammal Ratcliff?
Den är i ganska dåligt skick, men jag har påbörjat en renovering. Har monterat av locket och inspekterat elektroniken som ser fin ut. Axeln snurrar fint när jag snurrar på fläkten bakpå. Ser ut att vara oljesmord (?) med påfyllningshål uppe på motorn, och två tappningshål i botten.
Har inte kopplat in och provkört ännu. Har gänget här några tips innan jag gör något jag ångrar?

Här är en äldre tråd , som kanske kan vara till någon hjälp.
Själva "växellådan" skall innehålla vanlig växellådsolja, upp till en viss nivå. Se om du hittar en nivåskruv någonstans på sidan, nedtill. (minns inte riktigt hur det ser ut).
Kanske dyker någon upp här, med mer info….?
Jo, en sak till:
Eftersom den går med 3-fas, måste du kolla att den går åt rätt håll. När man fått hem en 3-fasmaskin, är chansen 50% att den går åt rätt håll…🙂
På maskinen sitter en pil ingjuten (bilden) som visar den rätta rotationsriktningen..
Om den går åt fel håll när du startar, skifta två av faserna (byt plats) i stickproppen eller på motorn, så vänder den.
(Rör inte nollan och jorden)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-06-22 12:32 av Bo§e
#1: Jättebra, tack Bosse!
Jag hittar ingen nivåskruv för oljan, men två tappningsskruvar, en på varje sida, som sitter på samma höjd. Kanske är det de som är nivåskuvarna.
Har städat ur gammal lera och börjat borsta med stålborste på insidan av kammaren. Har du erfarenhet av att montera av den stora matarskruven? Det är inte uppenbart för mig hur jag får av den, kanske p.g.a. att den är så rostig framtill…
P.S. Armen som pressar ner leran, och skyddsgallret, verkar inte finnas kvar… Men en arm borde inte vara så svår att tillverka ny.

- Redigerat 2025-06-22 12:50 av luddolera
#2: Ja, det kan mycket väl vara nivåskruvar. Växellådor innehåller som regel inte så mycket olja.
(Det vore bra om någon dyker upp och kan bekräfta det)
Jag är inte tvärsäker, men det kan vara så att den stora muttern framtill på axeln är gängad åt "fel håll", så prova även att lossa den medsols…. (inte för mycket våld, förstås…) Men det kan ju också bara bero på rosten….
Hur som helst, när du väl fått loss muttern, kan du dra av skruvbladen, ett och ett……
Arm och tryckplatta borde inte vara så svåra att tillverka.
Gör en extra lång arm, så blir det mindre jobbigt att pressa…🙂
Skyddsgallret:
Jag borde inte rekommendera detta 😬 men gallret gör en hel del motstånd, och det blir mycket lättare att jobba med maskinen, om man inte använder det.
Om du jobbar på ett försiktigt och ansvarsfullt sätt, och inte låter någon annan jobba med maskinen utan strikt information, tycker jag att du skall skippa gallret. Det gör jobbet så mycket lättare…!
- Redigerat 2025-06-22 13:09 av Bo§e
#3: Tack Bosse!
Muttern har rostat fast och sitter som berget (både medsols och motsols). Får inte av den. Det får bli att använda kvarnen till stengods, och inte porslin… ;)
Förstår det där med gallret! Jag skippar det och ser till att göra en arm som inte riktigt når ner till matarskruven när den är i ändläge istället.

Att värma muttern, skulle kunna hjälpa.
T.ex. med en gasolbrännare (liten brännare, inte Raku..🙂)
Att spruta litet "5-56" eller "WD-40" där gängan sticker ut skulle också kunna underlätta. Med litet tur sugs oljan in kapillärt vid gängan och "mjukar upp" rosten… Man får låta det "gona sig" ett tag innan man gör ett försök….
Liknar lite en Ratcliff, dom hade också bladen i stället för en hel skruv. Dom ältade leran mycket bra. Måste vara möjligt att få bort muttern så som Bosse säger rostlödning i flera omgångar och låsa bladen så borde det väl gå
Vad bra ler, då stämmer min misstanke.
Jag har kört WD-40 i flera omgångar, men får inte loss den. Ska testa med en liten gasbrännare också!
Ja på min Ratcliff var det delar gjutna i brons, kommer inte ihåg vad axel och mutter var gjorda i för material men det var ingen rost och maskinen var superenkel att rengöra. Jag har haft många olika typer men Ratcliffen var nog min favorit även om den var betydligt långsammare än dom moderna som jag har haft, suveränt den bästa ältningen och jag tror att det är bladen i stället för en hel skruv som gjorde skillnaden. Har även haft en med dubbla skruvar, väldigt besvärlig att rengöra. Lite som nya och gamla bilar, en gammal bil behöver man inte något speciellt verktyg och ingen datamaskin
- Redigerat 2025-06-22 19:11 av ler
Jag har försökt med gasbrännare nu utan framgång. Jag putsade bort ytrost på muttern med stålborste, på med mer WD-40, så får den stå tills imorgon. Får se om det går bättre då. Sen får jag försöka hitta en rostfri mutter om jag får av den här.
Den snurrade åt fel håll som Bosse varnade för, men det löstes genom att byta plats på polerna.
Har du en ordentlig rörtång?
#10: Det har jag. Har låst fast axeln med hjälp av den.
Har du en mutterdragare eller kanske kan få låna en?
Kanske en billig kan vara ett alternativ som en från Jula kanske. Den snurrar inte bara runt muttern utan slår. WD40 (water displayser 40) är inte rostlösande. Krypsmörja eller rostlösare är bättre. Om inget fungerar så kan du knäcka muttern eller kanske såga i den så att du inte skadar axeln.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/muttersprackare-12-16-mm-2000054568
Men tänk på att hitta en ersättare till din mutter. Kanske är det en vanlig typ, kanske inte. Metrisk eller imperial. Fingänga, normal, grov. Vänster höger gänga.
#12: Du har rätt i att 5-56 och WD-40 inte är rostlösande, i ordets rätta bemärkelse, vilket kan vara litet vilseledande, när man läser en del marknadsföring.
Nyttan de gör, är att tillföra en tunn oljefilm, som minskar friktionen mellan rostpartiklarna, och mellan partiklarna och metallen. En bra egenskap, men, någon egentlig lösning sker inte.
Bra om det går att rädda muttern. Om gängan skulle vara någon engelsk "Imperial"-dimension, kan det bli jobbigt att hitta en ny.
Tänker ocjså:
Om man tar hänsyn till maskinens rotationsriktning, borde muttern, rent logiskt, vara gängad åt det "vanliga" hållet, dvs den lossas motsols…
- Redigerat 2025-06-23 16:25 av Bo§e
#12: Smart! Jag har en mutterdragare, behöver bara hitta en hylsa som är stor nog. Och tack, ska köpa rostlösare!
#13: Ja med tanke på fabrikatet misstänker jag att det kan vara en klurig mutter att hitta ersättning till.
Och precis - så resonerade jag också med rotationsriktningen!
#8: Jag har under åren haft två st R27:or, vid olika tillfällen, och båda hade skruvblad av brons. Men det ligger ganska långt tillbaks i tiden, och mot slutet verkar de ha övergått till blad av aluminium, som syns här.
Aluminiumblad har fördelen att de inte ger någon synlig infärgning, om en liten flisa skulle lossna.
Bronsbladen kunde ge ifrån sig någon enstaka grön prick i leran, vilket dock inte hände ofta….
Ratcliffe hade också en mindre modell, R25, och den hade skruvblad av plast (!)….
- Redigerat 2025-06-23 16:50 av Bo§e
Jag hade en Ratcliffe kvarn förut, den ser misstänkt lik ut kvarnen på bilderna, annan motor med resten ser mer eller mindre identiskt ut. Mycket trevlig kvarn, tyvärr var det ett gäng sprickor i den som inte gick att laga. En av egenheterna med kvarnen var en stor mutter som höll fast skruven. Den muttern var i brons eller nåt liknande och så hårt åtgången att det knappt gick att se att det var en mutter. Ibland fick den feeling och släppte loss en stor bit brons som hamnade i muggar och dylikt, med roliga effekter som resultat.
#16: Ja, det var en rejäl bit….🙂
#18: Tack Bosse, jag kollar detta. Är det nåt speciellt fett eller går det bra med lite vad som?
Imorgon ska jag se om jag får loss muttern. Har mutterdragare, gasbrännare, rostlösare och en fast hylsa som passar. även en förlängare och slägga som sista utväg, men vill inte riskera att förstöra axeln.
#19: Om du hittar en smörjnippel, duger det med vanligt hederligt "konsistensfett", eller vad det nu kan kallas nuförtiden…
Jag hittade ett par bilder på R27, där smörjnippeln syns..🙂
På bild 1 har den en röd "plastkapsyl", och på bild 2 är den litet annorlunda placerad, och saknar kapsyl.
En vanlig "standard" smörjnippel, som passar de vanliga fettsprutorna.
- Redigerat 2025-06-23 19:17 av Bo§e
Nu blev det total nedplockning här!
Ni som har haft R27:an, hur sitter bladen fast? Är axeln gängad och så skruvas de på? Det sista bladet har två hål in mot axeln, är det nån fästanordning?
Muttern är fortfarande inte av. Har provat med mutterdragare, gasbrännare, har till och med kapat av "spetsen" på axeln, den var alldeles rostig. Nu står den i fotogenbad. Ger inte upp!

- Redigerat 2025-06-24 14:36 av luddolera
Enligt gamla papper på R27 så står det
"hexagonal steel shaft"
så då borde det vara en sexkantig axel som bladen är påträdda på
#23: Tack! Låter rimligt! Du får jättegärna skicka foton på dessa papper till mig om du kan!
Ja det är lösa blad och lätta att ta bort
När man får loss muttern, är det bara att "trä" skruvbladen av den 6-kantiga axeln.
#25: Vad bra att den gamla manualen fanns sparad…! 👍
Fast, tråkigt nog, säger den bara att växellådan är smord "för alltid", och nämner inget om vad som troligen är nivå-hål på sidan.
Du kan ju fylla litet växellådsolja tills det kommer ut ur ett av hålen, så vet du att nivån inte är för låg…..
#28: Jag öppnade nivåskruvarna och vevade lite på axeln. Ut rann väldigt tjock, svart kornig olja. Har fått ut all gammal och bytt till ny!
Får hjälp av grannen här nu, se så fint det blir!

#25: Tusen tack för detta!
Ja det ser lovande ut!!! Blir du nog glad för. Undrar om det är annat än muttern som kan rosta? Kanske man kan hitta en rostfri med lite tur
#31: Lösningen ligger i att kolla upp och "artbestämma" gängan, så att man har ett namn på den.
Sedan är det nog inte svårt att googla fram en passande mutter i både vanligt stål, och rostfritt.
- Redigerat 2025-06-25 22:19 av Bo§e
För att få loss muttern skulle jag använda en Mutterspräckare för att sedan se vad det är för gänga och googla fram en ny mutter som passar
Engelsk industri har gradvis försökt anamma det metriska systemet under de senaste decennierna, så jag "killgissar" att chansen är ungefär 50/50, att gängan är metrisk, eller av någon mer exotisk "Imperial" typ.
Entusiaster som sysslar med veteranfordon brukar kunna navigera i den här djungeln, och har mätredskap för gängstigning m.m.
#34: Ett gängmått/thread gauge borde lösa ett, https://www.racing-planet.se/gaengmtt-metrisk-iso-whitworth-bsp-52-delad-p-586429-1.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&country=se¤cy=SEK&campaign=gopm&gQT=1
#35: Ja, ett sådant mått kommer man långt med, Finns bl.a. hos Clas Ohlson.
Mätaren informerar om stigningen "TPI" (Threads Per Inch)
Men mätresultatet måste sedan tolkas, och då är den här guiden en bra komplettering.
För oss som är fostrade i den "metriska" kulturen, framstår detta som en snårskog…🙂😬
- Redigerat 2025-06-26 15:37 av Bo§e
En ledtråd:
Om en metrisk hylsa passar "som en handske" på muttern, pekar det mot att gängan kan vara metrisk.
#37: muttern var 37 mm, vilket kändes udda. Vi testade 38 mm hylsa som funkade, men glappade lite. Jag misstänker att det rätta måttet är 1 7/16". ..
#38: Ok, det lutar (tyvärr) åt "Imperial" av något slag.
Om du kan mäta stigningen (TPI), och kombinera den med gängans ytterdiameter, borde det gå att hitta em matchning i tabellen….
Eller, låt någon mekaniker av "äldre generation" 🙂 titta på alltsammans…..vilket förstås vore enklast, om du har någon sådan kontakt….
Till slut fick jag av muttern! Detta med hjälp av mutterdragare och efter att den legat i ett bad av citronsyra och kaustiksoda i 24 timmar. Sedan var det dags att trä av bladen. Detta var inte så lätt! De var alldeles fastrostade. Det tog 4 timmar att få av dem alla.
Det sista bladet lät jag sitta kvar dock, det hade någon sorts sprint som gick genom axeln, och det såg ut att vara en specialvariant som jag inte sett tidigare.
Nu ska bladen putsas, och nästa vecka år jag hjälp med att tillverka en ny pressarm!

Citrondyra och kaustiksoda? Tar det inte ut varandra, citronsyra tycker jag funkar utmärkt som det är. Men kul att få se hur det går framåt
Vilket jobb du lägger ner!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Vad bra att demonteringen lyckades…👍…och att muttern gick att rädda, så att du slapp jaga efter en sådan…
Kul att följa det här jobbet…
Men så en rutinfråga:
I skåran (som pilarna visar) längs skarven mellan över- och underdel, skall det ligga ett slags "slang" av gummi eller mjukplast, som tätar mellan halvorna.
Eftersom jag inte ser någon sådan på bilderna, påminner jag om det, men du kanske bara har lagt den åt sidan…?
#41: Ja du har helt rätt! Jag skulle vara borta några dagar, så ville inte riskera att järnet angreps av att ligga flera dygn. Därför tog jag i lite kaustiksoda, för at höja pH från 2 till ca 4, så att det blev ett skonsammare bad.
- Redigerat 2025-06-29 19:58 av luddolera
#43: Slangarna finns! De är bara inte med på bilderna. :)
Fläktkåpa saknades också till elmotorn, jag har ritat upp en som jag ska 3D-printa nästa vecka. Men svårt att mäta passform..!

#45: Bra med 3D-printning.
Men får jag komma med en synpunkt…?
Eftersom det är en centrifugalfläkt, skall kåpan inte vara öppen på sidan.
Luft skall sugas in via den öppna gaveln, och pressas ut längs motorns kylflänsar (pilarna på bilden), och då måste kåpans sida vara stängd, för att luften skall pressas rätt väg.
Med öppen kåpsida, förlorar fläkten dess tänkta funktion…
Nämner detta innan du printar….🙂
- Redigerat 2025-06-29 20:46 av Bo§e
#46: Ah, hade ingen aning! Ritar genast om. Tack Bosse!!!
Jag gjorde ett "skyddsgaller" av två gängstänger. Mest symboliskt, men håller pressarmen från att komma i kontakt med skruven också.

- Redigerat 2025-06-30 21:02 av luddolera
"Symboliskt" låter bra…🙂
Gör en extra lång arm också, så blir det mindre jobbigt…
Det är ju bra med skyddsstängerna de hindrar ju krossning av kroppens vitalaste delar…. =)
Bästa tråden på länge. En njutning att läsa. :)
Vilken kompetens detta forum har!
- Redigerat 2025-07-11 17:33 av usd
Uppdatering!
Arm och fläktkåpa är upphittade!
Ny mutter och bricka införskaffade. Det var en högergängad sexkantsmutter 1" UNC, 8 TPI, för den som undrar. Har haft svårt att hitta rostfri, men köpte förzinkad. Får duga så länge.
Imorgon polerar jag lerbladen och monterar ihop maskinen…!
- Redigerat 2025-07-12 00:21 av luddolera
Aha, så det var en 1" UNC, 8 TPI…..det stillar min nördiga nyfikenhet…🙂
Inte precis något man hittar i närmaste varuhus nuförtiden…!
Vad bra att de saknade delarna blev hittade…!
👍
Nu är alla bladen polerade och axeln hopmonterad igen! Imorgon köper jag fettspruta och monterar det sista!
Sedan väntar nästa renoveringsprojekt, se sista bilden… :)

#54: Sista bilden, indrejningsarmen, känner jag igen.
Fabrikatet är Shimpo, och fästet nedtill är anpassat till drejskivorna Shimpo RK-2 eller RK-10, men det går förstås att få den att passa andra drejskivor, med litet händighet.
#55: Ah, att det var en Shimpo lyckades jag lista ut, men hur ser du att den är för RK-2/-10?
Och: är Shimpo RK-2 och Ringcone RK-2 samma maskin? Keramikern jag fick den från hade nämligen en sådan drejskiva.
De jag hittade online var anpassade för RK-3E, och ser mycket snarlika ut…
https://www.botpots.co.nz/product/nidec-shimpo-rk-3e-with-jigger-arm/
- Redigerat 2025-07-12 21:51 av luddolera
#56: Elementärt…!🙂 Jag utgår från dess troliga ålder. När de där tillbehören såldes i Sverige, fanns inte RK-3E (!), och de passade då RK-10, som var aktuell då. Och om jag minns rätt, hade den äldre RK-2 precis samma lagerenhet upptill (som skruvarna passade mot), som RK-10…
Hur fäste och skruvmönster ser ut på RK 3E vet jag inte, men de ser ju snarlika ut, även om vi inte vet om dimensionerna är desamma…?
Men, med en gnutta tur, passar den direkt på 3E…..
- Redigerat 2025-07-12 22:05 av Bo§e
#57: Jag hittade denna sida, som säljer en arm för RK-2, RK-3 och RK-10. De skriver ut skruvmöstret:
*Technical data:
Hole pattern for fastening
1st row of screws: hole spacing 180 mm, hole ø 11.8 mm, with elongated holes
2nd row of screws: hole spacing 100 mm, hole ø 9.8 mm
Distance between rows of screws: 195 mm
Tool holder
Hole spacing : 50 mm
Weight: approx. 20 kg*
Detta stämmer på pricken med mitt fäste… Så förhoppningsvis funkar det till RK-3E också!
- Redigerat 2025-07-12 22:06 av luddolera
#58: Vad bra…! Då tycks alla ha samma fäste…..
Inte dåligt, i en så lång tidslinje….
En liten fundering ang. bladen i lerkvarnen…
Se nedan före- och efterbilder.
Innan demontering satt bladen i ett helt regelbundet mönster, förutom två stycken som borde byta plats (inringade). Finns det någon funktion med det tro? Nu har jag monterat tillbaka dem helt regelbundna istället…

- Redigerat 2025-07-13 09:58 av luddolera
Det verkar logiskt att bladen skall sitta regelbundet och "symmetriskt" monterade.
Har svårt att tro att det finns någon nytta med att ändra på det.
Nej det var inte så på min gamla Ratcliff så det kanske bara är föregående ägaren som missade när och om vederbörande mixtrade med maskinen
Tack för input! Jag behöll bladen helt symmetriska.
Nu är projekten avslutade, tusen tack till alla inblandade för goda råd längs vägen!!!

Super, så är det bara att få fram lite lera och köra