Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningkeramikugnarkeramikeruterm
Läst 100 ggr
Tintinwerner
0

Keramikugn trasigt lock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej! Jag har en äldre modell av UTERM ugn.
Jag har ett lock som gått sönder i transporten när jag fick hem den.
Isoleringen har släppt, spejat skulle behöva hjälp i hur jag lagar locket så jag kan köra igång ugnen.
Vad behöver jag samt hur fäster jag detta.
Ugnen är undersökt av elektriker och ska funka som vanligt förutom locket.

Med vänlig hälsning,
Mimmi

ler
1

Du måste nog köpa ny fiber och montera likadant som dom har gjort från början, jag kan inte riktigt se om dom har gjort det med keramiska skivor och kantaltråd ? Kanske du kan höra med fabriken om dom har sådant färdigt? Att laga det med allt som rasat ner blir nog nästan omöjligt

Ålands folkhögskola
1

Det ser ut som fibern har behandlats så att det blir styva block. Det ser ut att vara ett hantverk som är svårt att klara av själv.
Ett lock byggd av lätt tegel är lättare att åstadkomma, och materialet är mycket trevligare att jobba med. Sådana lock har jag byggd själv, förutom svetsningen av ramen.

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ja, precis som ler säger. Du måste köpa nytt material och bygga upp isoleringen på nytt.

Det verkar som att lockisoleringen består av keramisk board, samt en skiva av kalciumsilikat, vilket är en vanlig materialkombination.

Kontakta Uterm först. De kanske kan leverera material i rimliga mängder.
Om man köper från grossist, har de ofta minimiförpackningar, så att man tvingas köpa onödigt mycket….

Ett fibertak kan hållas på plats av "knappar", som du gör av stengodslera och bränner. Knapparna spänns upp med kanthaltråd, som viras ihop på lockets översida. (Se skissen)
Snåla inte med knapparna. För många är bättre än för få…

"Don't Panic" (Douglas Adams)