Keramik iFokus

Keramik

Läst 144 ggr
Ålands folkhögskola
0

ugn som läcker vid locket

Jag äger en toppmatad ugn som jag köpte begagnad, och som krävde en del baxande att få på plats. Efter flera bränningar märker jag att den läcker värme vid locket - målfärgen har bränts bort från stålramen längst bak, och metallen börjar rosta.
Finns det ett enkelt sätt att få tegeln i locket att sätta sig på plats? Funderar på att lägga en bit stålplåt under stenarna och släppa ner dem, men det känns lite omständigt eftersom jag inte har någon sådan stålplatta hemma.
Tacksam för alla svar

Bo§e
0

Ett mindre läckage är inte så farligt, och faktiskt ganska normalt. En ugn behöver ju inte vara helt "gastät".
Men om det läcker på ett besvärande sätt, kan man lossa spännskruvarna på stålbandet som håller samman stenarna, och släppa ner dem en bit, så att passformen förbättras.
(Nu vet jag inte hur din ugn är konstruerad, men många ugnslock hålls samman av ett stålband med spännskruvar.)

En riktigt enkel åtgärd är, alternativt, att strö litet fin chamotte ovanpå ugnens toppstenar, och låta locket "forma" chamotten, och därmed täta springan.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-08-05 23:57 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

#1: Jag är lite orolig för att stenarna i mitten av locket skulle åka ner om jag släpper på skruvarna. Andra förslaget ska jag testa först - enkelt och helt riskfitt. Tack!

Bagossa
0

Jag har en toppmatad Rohde och i manualen står det att om locket blir snett/skevt så monterar man loss det och lägger på en plan yta. Sen kan man lossa skruvarna som Bosse skriver om och se till att stenarna hamnar rätt igen. Sen drar man åt och monterar tillbaka locket. Det står att det är viktigt att inte dra åt skruvarna för hårt. Varför står inte men min gissning är att när ugnens delar blir varna expanderar de och kan gå sönder. Så man behöver lämna lite slack. När min ugn är kall sitter locket som en smäck, men när den är varm kan jag se en lite glipa mellan lock och ugn. Jag kan inte få bort det men det verkar inte heller vara ett problem då jag inte kan känna någon speciell värmestrålning där jämfört resten av ugnen.

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Just så…! Den här operationen kräver en plan yta, som stöd för stenarna.

Inom parentes kan jag nämna att lockstenarna hos Nabertherms toppmatade ugnar, inte bara sitter hoppressade "sida mot sida", utan också är låsta i varandra genom en "spontad" fog.
Detta underlättar jobb med locket, och gör konstruktionen säkrare och tåligare.
Som "Nabertherm-fan" fick jag nu också detta sagt…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ålands folkhögskola
1

Tack för alla svar. Kanske blir min nästa ugn en Nabertherm…