Söker blålera i Haninge kommun
Hej!
Är det någon som råkar veta var exakt jag kan hitta Blålera naturligt i Haninge kommun? Är till ett konstprojekt och vore kul att använda lera direkt från marken.
Tacksam för alla tips!
Har ingen aning men det ligger under grundvatten nivån eller på botten av sjöar och åar så det borde vara ganska lätt att hitta
Leta där det är ett bygge och grävmaskinerna har grävt upp marken. Annars blir det ett hästjobb med spade att komma ner till leran. SGU har kartor som visar jordmånen. Kolla in deras hemsida. Annars är sjökanter och åar/bäckar ett bra ställe att börja gräva då leran ligger ytligare där. Men om man får göra så vet i 17.
Jag har hittat i strandkanten vid en badplats. Man kunde se de olika jordlagren och ett var intressantare än de andra. Jag fyllde en fryspåse som smörgåsarna låg i och väl hemma slamma jag upp den i vatten. Säkert hälften var sten/grus/sand. Det kanske inte är ett problem för dig.
Man kan också prova att prata med Kommunen (Tekniska Kontoret).
De har ofta god kännedom om hur marken är beskaffad på olika platser.
Kan leda till bra tips.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-08-08 12:13 av Bo§e
Är det viktigt att det är just Blålera? Om inte finns det massor överallt, diken, sjöar, vägbyggen, som redan nämnts. Kolla om det finns nån gammal tegelbruk, de brukade ofta gräva leran lokalt.
Om du tänker bränna leran i en ugn, gör först små kontrollerade tester. Små-bitar i en skörj-skål, kolla om det smälter innan du fyller ugnen med lergods.
Ja det är lera överallt i Sverige, rödlera finns det också väldigt mycket av kanske inte lika mycket som Blålera. En del ställen finns det också skifferlera, utanför Östersund finns en av Europas största lerbrott med just skifferlera 33 meter tjockt lager utan föroreningar och det är kilometer lång sträcka så en del lera