Keramik iFokus

Keramik

Läst 101 ggr
Unkapunka
0

Flockad glasyr, flytvikt?

Hejhej,

Jag har ett par riktigt gamla glasyrer som är krämiga/tjocka trots vattentillförsel, torkar långsamt och spricker upp på skärven (samt kryper vid bränning), så jag tänkte försöka mig på att deflockulera med vattenglas.

Vad jag läst mig till här på forumet är det dock viktigt att glasyren har rätt flyttal innan man börjar. Så min fråga är, hur kollar jag det på en så flockad glasyr, fungerar det att kolla på vanligt sätt med flytvikt?

Vänligen,
Catalina

ler
0

Det låter underligt har du nog med vatten? Vattenglas i en glasyr är en mycket dålig idé, du får ta något som inte påverkar glasyren. Vattenglaset går i förbindelse med glasyren och stelnar

bjorn.lindberg
0

#0: Om du har för mycket plastisk lera i glasyren, tex. kaolin, ball clay, så kan du få precis det problemet att oavsett hur mycket vatten du har i så fortsätter den ha vaniljsås-konsistens. Det "normala" är att man kalcinerar en del av leran, typiskt kaolin, och försöker hålla den okalcinerade mängden lera under 15-20%.

Hur som helst, om du vill fixa det i efterhand kan du prova målarsoda. Lös en matsked målarsoda i lite kokande vatten och tillsätt droppvis under omrörning tills du får rimligare konsistens. Vattenglas är inte nåt jag använder själv, men jag har sett att det rekommenderas ibland. Oklart hur bra det fungerar.

Unkapunka
0

Hmm jag kan ha missförstått, har utgått mest från den här tråden när jag tänkt:

https://keramik.ifokus.se/discussion/1493228/stallmedel-samma-till-alla

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!