Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramik-bränning
Läst 275 ggr
Heavenonearth
0

Bränningen har gått över med ca 12 timmar

Hej,

Den senaste bränningen på 980 grader har gått över tiden med 12 timmar. Vet i nuläget inte hur det har gått med innehållet eller vad bi kan förvänta oss när vi kan öppna den…. Någon som varit med om samma sak?
Inget kul precis….

Tack på förhand

Bo§e
0

En skröjbränning…? Det kan ha gått ganska bra. Kanske litet tätare gods ("killgissning"), men inte ens det är säkert.

Men, 12 timmar är väldigt mycket. Det skulle kunna bero på att:

1. En propp har gått
  2. Ett element har bränt av
  3. Elementen är hela, men väldigt slitna
    …för att nämna de vanligaste orsakerna….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Heavenonearth
0

#1: Ännu tråkigare när det inte är en egna alster. Vet ej, inte min ugn. Får se i morgon.
Nej, inte skröj, glasyr…..

Tack för svar!

Bo§e
0

Glasyrbränning…? Vilken topptemperatur siktade du på…?

Heavenonearth
0

980 grader, bränningen skulle ha slutat vid 02.00 tiden men kl. 14.00 var den forfarande varm….

Bo§e
0

Då kan glasyrerna ha runnit en del…..
Håller tummarna att det inte gick alltför illa…

Bo§e
0

Är ugnens styrenhet av äldre datum. (analog), som saknar säkerhetsfunktioner..?

En någorlunda modern styrning skulle ha larmat (visat felmeddelande) och avbrutit bränningen.

Heavenonearth
0

#6: Det verkar rimligt att det skulle vara styrenheten men vet ej, inte min ugn men den är nog rätt gammal… Får se i morgon.
Tack för dina svar!

Bo§e
0

Nej, jag menar inte att det skulle vara något fel på styrenheten. Tänkte bara att den kanske är gammal, eftersom den inte varnade och avbröt.

Själva grundfelet är nog något av det som nämndes i #1.

Eller så blev brännprogrammet felinlagt (?), så att programtiden blev så lång….?

• Redigerat 2025-09-14 00:12 av Bo§e
Heavenonearth
0

#8: Ja, svårt att veta i nuläget. Jag hyr in mig och vet inte exakt vad som har hänt men om ugnen fortfarande var på trots att den inte borde så kanske man hade kunnat avbryta. Men det är klart att det också är riskfyllt.

Heavenonearth
0

Hej,

Vet fortfarande inte exakt vad som hände, rent logiskt borde man inte låta ugnen gå och därför avbryta. I vart fall så måste elementen bytas, ett var märkbart sönder. Men det är märkligt att styrenheten inte larmade. Tyvärr så blev keramiken där leran (terracotta) är synlig, “bränd” och fick en väldigt tråkigt mörkbrun yta. De hade en också en transparent glasyr . De som klarade sig var de med engoberna med transparent glasyr.

ler
0

Ja har terracottan blivit brun så har det nog varit varmare än 980 grader även i väldigt lång tid blir det inte brunt vid den temperaturen

Bo§e
0

#10: Om ett element brinner av, försvinner ju en tredjedel av ugnens effekt, och då blir inga bränningar som tänkt, så ja, det är nog dags för ett elementbyte.

Att den inte larmade, kan bero på flera saker. Olika styrutrustningar följer olika logik när de övervakar bränningarna.
Vissa syrningar larmar först när temperaturen inte stiger alls, under en viss tidsrymd, och om temperaturen trots allt rörde sig en aning uppåt hela tiden - fast extremt långsamt - larmar den inte.
Då kan man få sådana här långdragna bränningar, som pga värmearbetet blir överbrända, trots att temperaturen inte var så hög.

Äldre, analoga styrningar saknar denna övervakning helt.

Vilken styrutrustning rör det sig om….? (bild ?)

• Redigerat 2025-09-19 12:07 av Bo§e