Laserskrivare för keramik
Hej
Är det någon som har erfarenhet av laserskrivare som kan användas för utskrift för keramik? Märke? Papper mm?
Tacksam för svar!
Sök på det, det finns trådar med frågor om den tekniken, själv vet jag inte något om det men andra här på forumet har gjort fina saker med det så det är bara att läsa på
#1: Tusen tack!
#1: Hej
Jag är ny här. Fattar inte riktigt hur man söker. Ser inget typ förstoringsglas. Läst igenom rubrikerna men hittar ingen som verkar handla om detta.
🤔
Om du klickar på keramik i toppen på sidan så kommer det fram ett sökfält som du kan söka på
#3:
Det står Sök på länken, alltså inget förstoringsglas.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2025-09-19 08:55 av Ulla
#5: Tack!
Hej igen
Nu har jag läst igenom olika trådar. Tack. Jag kände till tekniken. Undrar om nån har köpt en laserskrivare och kan rekommendera märket, modellen?Finns mycket info på engelska men så bra om nån här har erfarenhet.
Jag förstår inte riktigt vad du vill göra? Vilken teknik tänker du på?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jo som jag skrev i mitt första inlägg så undrar jag bara om nån har erfarenhet av en bra laserskrivare. Märke och modell? Men det är ju inte säkert att nån jobbar med detta.
I trådarna talas om att det behöver vara järnoxid i blecket osv. Jag känner till detta. Letar efter en bra apparat i fall nån har erfarenhet av nya som finns på marknaden.
Det är väl bara att gå till Elgiganten eller liknande det kostar ju inte mycket att köpa en printer
I grund och botten är det nog som Ler säger (#10).
Alla svartvita laserskrivare laddas med "det svarta pulvret", som är järnhaltigt. (Det skall inte vara färglaser)
Det finns även kopiatorer, vars toner består av samma sorts pulver, och som också fungerar i de här sammanhangen.
Men, sedan har jag hört att vissa skrivar/tonerfabrikat påstås vara "mer järnhaltiga" än andra, och därför fungerar litet bättre.
Detta är bara hörsägen, så jag vet inte hur det egentligen förhåller sig…
Det kanske är detta som du Maria funderar på….?
Antagligen fungerar vilken svartvit laserskrivare som helst (vars tonerkasett innehåller "det svarta pulvret")
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-09-23 08:25 av Bo§e
Tack Bosse och ler för svar