Eldfast tegel under rakuugn?
Hej.
Undrar om någon har kunskap om man måste ha ugnsfast tegel under en rakuugn som är en cylinder gjord av plåt med hål i botten, eller om det räcker med marksten under? Dessutom ligger det grus på gården där ugnen ska brännas. Kan hända att ugnen förflyttas till vanlig mark någon gång. Eldfast tegel var väldigt dyrt så tänkte om man kunde spara några slantar på lägga marksten istället.
Klart att det går men eldfast är klart bättre
Ja, i rakusammanhang kan man använda i stort sett vilken sten som helst, för att palla upp ugnen.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#2: okej tack! Så skulle du tycka det är onödigt med dyrt eldfast tegel som kostar 100 kr styck?
#3: Ja… 🙂
Man kan använda keramik fiber som isolering. Lägg en ugnsplatta ovanpå och stöden till nästa platta uppå den. Lättare att lyfta undan och går inte sönder som lätta ugnstegel.
Jämna ut marken med sand eller grus först.
Men vänta nu… Har jag missuppfattat…?
Jag trodde att det handlade om några stenar att palla upp ugnen med.
Om det handlar om ugnens bottenisolering, är jag enig med #5.
Kan vara lite smart att vara försiktig med marksten, om det är betong finns det en risk att det spricker alternativt exploderar. Jag hade köpt några eldfasta och tolererat kostnaden, även om det känns lite dyrt nu tror jag du har igen det i lång loppet.
Ja dom eldfasta stenarna behöver ju inte vara av högsta kvalitet dom som följer med i byggsatsen som Cerama säljer kostar nog inte hundra kronor
Går säkert fint med vanligt "rödtegel" också.
Visst blir ugnens undersida varm, men inte så varm….
Tack för alla svar.
Ugnen är en cylinderformad äldre cebex rakuugn och har hål i botten. Jag har sättplattor till. Och ska brännas på en grusgård till att börja med så behöver palla upp ugnen från gruset så de är så det är. Min pappa var snäll och åkte iväg och köpte 22 stycken eldfast tegel och kändes väldigt overkill så därför tänkte jag om det räcker med marksten för ändamålet eller alternativt bara spara de stenar som täcker precis under ugnen?
#10: Kan du inte bara använda några stenar av de som din pappa köpte? De går liksom inte sönder så du kan använda dem till nåt annat senare om du vill.
#10: Hål i botten…? Varför…? Det är nog inte original.
- Redigerat 2025-10-02 10:25 av Bo§e
Hål i botten - betyder det att den inte har någon botten alls? Att tanken är att man ska kunna lyfta av hela ugnen?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#13: Ja, det kanske är en ugn som är avsedd att lyftas över godset…?
Det måste vi förstås veta för att kunna gå vidare…
Kanske alla stenarna behövs, trots allt…?
Jag köpte ugnen begagnad av ett äldre par och de sa att det är en gammal rakuugn från cebex. Kan visa med bild senare. Följde med sättstöd och två plattor
#11: ja det skulle man kunna men tänkte bara om det alls behövs men det kanske det gör? Kan fortfarande lämna tillbaka stenen och byta.
En bild ger svaret…🙂
Det är väl bara samma typ som Cerama fortfarande säljer ett nät med filt som man ställer på eldfasta stenar som botten och så är det ett lock som man kan lyfta bort, så det är inte meningen att man lyfter på själva ugnen
#19: Den känner jag inte alls igen. Men ok, den saknar botten, så du behöver ställa den på ett slätt "golv" av eldfast tegel, så då kanske de där eldfasta stenarna (eller en del av dem) ändå kommer till nytta.
En liten iakttagelse är att utblåset uppe i locket ser en aning litet ut. Behöver inte betyda något, men om du upplever att det blir svårt att komma upp i temperatur, förstora hålet.
- Redigerat 2025-10-02 22:01 av Bo§e
#18: nä jag tror inte heller man lyfter bort den så men man kan väl gör det om man har en stor skulptur?
Jo det kan man väl men besvärligt
#20: okej. Ja de är ett par som karln har hjälpt sin fru att bränna Raku och de har nog haft ugnen väldigt länge, de sa att den var från cebex men kanske inte stämmer.
I vilket fall så tolkar jag ditt svar som att vanlig marksten inte duger men med det eldfasta teglet kanske det räcker att ha ett lager så det täcker precis under hela ugnen?
Hörde inget av dem om hålet där men får prova mig fram. Har tidigare bara bränt Raku på skolor och hos en som hyrde ut sin ugn.
Ja ett lager är det som är standarden till den ugnen, Cerama säljer liknande men det är ett nät i stället för en tunna som håller på fiber i ugnen, annars samma som den du har, det är gjort så att man bara lägger ut stenarna när man använder den och så är det lätt att stoppa undan den när man inte använder den
#23: Nej, marksten går inte. Den blir förstörd.
Det skall vara eldfast tegel.
Lägg ut eldfasta stenar till ett "golv" som ugnen ställs på.
#25: okej! Tusen tack för hjälpen! :)
#24: okej.
Tack för hjälpen :)