Vem är keramikern? Vilken lera?
Köpte denna fantastiska på second hand idag. Hittar föremål från samma keramiker på nätet men inte info om vem det är. Någon som kan hjälpa till? Signatur ”Ask”.
Jag är nämligen intresserad över att hitta en liknande lera. Någon som har förslag? Gissar en järnhaltig stengodslera med lava/järn?? Och krävs reduktion för att få fram något liknande?
Allt gott, Sanna
Fin sak, men svårbedömd. Leran ser ut att vara av samma typ som Potclay's "Industrial Crank" och liknande.
De grövsta kornen kan vara inknådade. Att vissa av de grova kornen skiftar mot grågrönt kan tyda på Reduktionsbränning.
Tänker att leran också (möjligen) skulle kunna vara den mest grovchamotterade Fyleleran (minns inte beteckningen). Dock inte den "nya" fyleleran från Gotland, utan den ursprungliga, som blandades hos Fyleverken. Den var litet mustigare i färgen.
Signaturen går jag bet på.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-10-04 19:06 av Bo§e
Ask? Det liknar pcsk eller?
#1: #1: Tack Bosse! Även jag tycker att den påminner om fyle i färgen. Jag var kvar ett par paket av den grova (dock den som gått via Gotland😉) Fundersr på om jag skulle kunna knåda in något i den för prover. Har du förslag på vad jag ska testa? Basalt, Illmanit eller krossade lecakulor är de tips jag kommit över hittills.
#3: Om du får tag på grovt siktad basalt, vore det nog lämpligt.
Jag vet inte hur leran i lecakulorna beter sig i den höga temperaturen. Tänker att den kanske blir alltför flytande (men vet inte). Du kan ju prova i liten skala, och se vad som händer (och skydda sättplattan)
#2: Signaturen är ”ask”. Hantverk och signatur tyder på att dessa är av samma keramiker.
Pcsk = Potclay? Känner inte tills deras produkter men av de jag jobbat med ser jag likheter med fyle, PRGF och 591. Fast mycket grövre struktur och lavaprickar.
- Redigerat 2025-10-04 22:03 av FruGuldtand
#6: Ser ut att vara dubbelglaserad, och att en av glasyrerna är "måsskit"…..
Men här är det en annan lera.
#7: Absolut, men samma signatur. Nu har jag lyckats få fram viss info som pekar mot Danmark 🔍🕵️🇩🇰. Tack för all hjälp! Jag kompletterar denna tråd med prover när jag kommit så långt.
Genom google bildsökning fick jag upp ett spår, som pekar mot Susanne Askholm.
- Redigerat 2025-10-04 22:06 av Bo§e
Se bifogad bild med info. Susanne och Erik hade studio tillsammans, vilket förklarar viss olikhet i signaturerna jag sett. Nu ska jag leta mer info om dem, tack igen för input. Tänkt vad rolig en lördagskväll kan bli pga ett fynd på loppis och bästa forumet🎊🎉
#10: Ja, du har rätt. Mest troligt Erik Askholm
Problemet är nog löst…🙂
Ja så är det säkert men jag kan inte få signaturen till att vara ask det kan så klart vara en väldigt dåligt skriven signatur, en tuborg för mycket 🤩