Felmeddelande styrenhet c 280
Hej alla kunniga här!
Hade fyllt ugnen för att köra en skröj och fick upp felmeddelandet F 30 (med en liten text error under F30).
Tömde ugnen och tänkte att det kanske är ett brott i elementen. Men nej….hittade inget! (elementen är nya sedan 8 år)
Har dessutom kollat alla proppar, de är hela!
Finns det någon kunnig själ här som kan hjälpa mig med detta? Jag har ingen bruksanvisning och har försökt googla mig fram.
Hälsningar Lena
Hej,
F30 har inget med element eller proppar att göra.
Den koden betyder att något är fel i mätkretsen, någonstans mellan givare och styrning. Kan vara så enkelt som en glappkontakt (ofta i kontakten där styrningen är ansluten). Prova att dra ut och sätt i den några gånger, till att börja med….
Du har fått ett PM.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-10-05 15:24 av Bo§e
Tack Bosse! Du är bäst! Hoppas att det är så enkelt!! Tror du att kontaktspray är en bra ide??
Svårt att säga om det hjälper. Om det är glapp i själva "multikontakten", brukar det räcka med att vicka litet på den, och dra ur och sätta i den.
Men litet kontaktspray kanske inte gör någon skada….
Nu kan det ju vara glapp någon annanstans i mätkretsen.
Termoelement (givare) brukar nästan aldrig gå sönder av sig själva (om man inte slår sönder det), så det kommer längre, eller längst ner på "söklistan".
Om "motionering" av kontakten inte hjälper, titta på kabelanslutningen vid termoelementet, som kan ha ärgat, och behöver fräschas till…
- Redigerat 2025-10-05 19:26 av Bo§e
Nu känner jag mig allmänt dum….. Vad är termoelement??? Är det något man behöver skruva loss bakstycket för att komma åt?
Termoelementet är själva temperaturgivaren, "pinnen" som sticker in i ugnen, på ryggsidan, och mäter temperaturen.
Om du lossar bakstycket, hittar du dess anslutning, som borde se ut ungefär som på den här slarviga skissen.
Kablarnas anslutning vid det rödmarkerade kan ha oxiderat, och kan behöva fräschas till.
Detta kan vara en källa till glappkontakt,
Viktigt:
Om du lossar kablarna, kom ihåg att vända polerna rätt när du återmonterar. Notera färgernas placering innan du demonterar.
Kablarna lever ett tufft liv bakom plåten, och detta kan vara en bra "friskvårdsåtgärd", oavsett om det vållar bekymmer eller inte…..🙂
- Redigerat 2025-10-06 09:15 av Bo§e
"Motionering" av kontakten hjälpte!! Tusen tack för hjälpen!! Är sååå glad att ugnen funkar igen!! Nu har man lärt sig något nytt. Tack igen/Lena
👍