Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningutrustning
Läst 124 ggr
es_keramik
0

Råd inför köp av beg keramikugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Hej på er ☺️ Ny här med fick tips att skriva ett inlägg här. Jag är oerfaren kring bränning och ugnar, har aldrig bränt själv. Jag har blivit erbjuden att i princip få en ugn. Toppmatad från 80talet. Min fundering ska jag ta emot den och renovera den? Går den att använda som den är? Det sistnämnda är baserat på att personen i fråga sagt att hon använt denna som den är.
Det är rost under den alltså på utsidan, ingen rost på insidan.
Tar tacksamt emot åsikter och råd om den ☺️ Tpfh

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Ja, den är väl använd, men kanske inget "hopplöst fall".

Fiberinsatsen i locket är ganska "anfrätt", men verkar hänga ihop fortfarande. Kan dock bli föremål för byte så småningom.

Det är definitivt dags för elementbyte…!
Det är ingen mening attn ens provköra, innan du bytt element.

Följde någon styrenhet med ugnen….?
Den skall anslutas via kontakten vid pilen.
På kontakten ser jag att ugnen har haft, och är anpassad för en analog styrning av fabrikat Jensen.
Det innebär att ugnens kontaktor är av 24V-typ, och är därmed inte kompatibel med de moderna styrningarna med 230V signalspänning. Kontaktorn måste m.a.o. bytas, om du skaffar en ny styrenhet. (Viktigt…!)

Det kan även finnas andra frågetecken, som inte syns på bilderna, men ovanstående är det primära…

Tänker: Om du måste köpa en ny styrenhet, kanske du bör tänka en extra gång, om ugnen är värd alla kostnader….?

Du har fått ett PM.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-05 19:58 av Bo§e