Ha keramik ugn hemma
Hej, jag undrar om det finns några speciella regler kring att ha en ugn hemma? Tänker mest på försäkring om det skulle börja brinna mm. Vad ska man tänka på? Tpfh ☺️
Mig veterligt finns inga formella, skrivna regler, beträffande keramikugnar i hemmiljö.
(Om någon här vet något annat, vore det intressant att ta del av)
Däremot finns det en rad oskrivna "regler" att följa, om det skall bli säkert, välfungerande och drägligt.
Ugnsplacering och ventilation är de viktigaste punkterna, men också hur man hanterar tillgången på ström.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-10-08 19:05 av Bo§e
Tack, hur ska ventilationen vara?☺️
Det beror på vart i bostaden ugnen ska stå, är det i en källare eller mitt i lägenheten? I direkt samband med boende är det mindre lämpligt tycker jag men är det i någon lokal i källaren eller avgränsat rum så går det bra att ventilera på ett försvarbart sätt. Men så kommer frågan hur stor är ugnen och hur stort är rummet, finns det fönster?
Tänkt är att det ska stå i garaget som är varmbonat. Sitter ihop med huset. Fönster finns ja och ugnen är på 70liter ☺️
Men så öppna fönstret och dörren och så kan du bränna, klart man kan sätta i en ventilator också om man hellre vill det
Toppen tack ☺️
#4: ugnen ger ifrån sig lite gaser som kan påverka metaller att oxidera så montera hyllor mm med rostfria skruvar.