Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: ugnkeramikugnreparerareservdel
Läst 284 ggr
Snuffakeramik
0

Ugnslock har tappat handtag mm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Behöver idéer om hur jag får fast ett nytt handtag i ugnslocket och tips om vad för handtag som går att använda.

Tar gärna emot idéer om hur man kan renovera lockets insida för det ramlar smulor och saboterar saker😠

Någon som vet var jag kan få tag i ugnspackning av den tjocka typen på bilden?

Ugnen är gammal men bra 😅

Bo§e
0

Handtaget:
Själva handtaget ser ju helt ut. Om du flyttar handtaget en liten bit, och borrar nya fräscha hål i plåten, och skaffar nya plåtskruvar (rostfria), kommer det nog att fungera.
Det kanske räcker med att flytta handtaget någon cm…?

Locket:
Det kan vara frestande att "kleta på" någon eldfast massa, men det resulterar bara i att massan kommer att flagna och rasa ner så småningom. Ingen bra idé…!
Jag tycker att jag ser spår av sådan massa, och att det är den som är det egentliga problemet.
Locket ser ju ut att "hänga ihop" hyfsat.
Om du petar bort allt löst "fnas" som kan komma att ramla ner, och sedan dammsuger alltsammans noggrant, borde det räcka.
Om du hittar någon större glipa, kan du pressa in litet keramisk ull…..men absolut ingen "klet", som bara förvärrar problemet.

Annars går det ju också att placera en sättplatta högst upp, som ett "paraply", som skyddar godset från nedrasande fnas….

Packningen:
Menar du den runda packningen (som ett "rep")..?
Har för mig att Cebex har sådan (och kanske fler leverantörer). Googla på "dörrpackning rund".

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-09 18:41 av Bo§e
Snuffakeramik
0

#1: Tack för ditt svar!
Har tänkt på att borra nya hål men inte kunnat lista ut vad för skruvar. 🙂 Handtaget är nästan helt så det går kanske. Men om det inte går, vad för handtag kan jag ta? Det som satt var bra för det inte blir varmt.

Jo det är en gammal ”lagning”… men det är mest det från stenarna i mitten som spiller. Har börjat med en platta över men det far nog runt lite med värmen ändå. Får testa att dammsuga oftare.

ler
0

Det far inte runt med värmen men dammsugaren bör komma fram så ofta som möjligt. Skruvarna kan vara självdragande plåtskruvar och handtaget kan väl vara vilket som helst som är av metall, stål helst. Det är svårt att veta hur djupt det är om man skulle ta bort allt som är kletat på men jag tänker som Bosse att det nog skulle vara det bästa att ta bort allt, det är nästan omöjligt att få en lappning som håller, cementen och stenarna arbetar olika under uppvärmningen och avkylningen. Det behöver inte bli så mycket mindre isolering om det inte ligger så djupt. Det kan funka bra en tid framöver men en ny ugn är ju så småningom en god idé

Bo§e
0

Rostfria plåtskruvar finns litet varstans. Hitta en sort med samma grovlek som dina gamla. Om de är litet för långa gör inget. Det är ok om de går litet längre in i teglet.

Rätt storlek på borr är däremot viktigt, för att skruvarna skall greppa ordentligt i plåten, och det varierar med olika skruvsorter. Om inte rekommenderad borrstorlek står på förpackningen, fråga, så att det blir rätt.

• Redigerat 2025-10-09 21:37 av Bo§e
Bo§e
0

#3: Ja, så är det. Det porösa teglet "lirar" inte så bra med den glashårda "smeten". Det "lever" och det lossnar bitar och fnas.

Om det blir litet gropar och skrovligheter i locket, har ingen betydelse alls.

Ja, dammsug regelbundet.

ler
0

Nej jag har nu genom årtionden sett försök på lagningar av ugnar och aldrig sett något som har fungerat, ska man renovera så är det genom att byta ut stenarna men då måste man göra som det var gjort från början, mycket arbete och kanske inte det som alla har lust till

Snuffakeramik
0

#6: Det vågar jag mig inte på😅 Det verkar svårt att göra ett lock. Har faktiskt en del ugnsstenar som ligger men modet saknas.

Bo§e
0

#7: Tror inte att du behöver tänka på det.
Locket ser fortfarande användbart ut.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om jag inte ser fel, är det en Nabertherm-ugn.
I så fall är lockets stenar "spåntade" samman, med frästa "not och fjäder" (som det kallas), och är därmed låsta i varandra.

Det är en stabil konstruktion, som förhindrar locket att "rasa in", och som dessutom ökar tätheten mellan stenarna.
Småsprickor har liten, eller ingen betydelse.

Jag brukar tjatigt nämna att jag är ett "Naber-fan". Här är en av orsakerna….🙂

Tror inte att du behöver bekymra dig för locket.
Bara dammsug lockets undersida ibland.

• Redigerat 2025-10-10 14:49 av Bo§e
Snuffakeramik
0

#9: Det är en paddeltherm( minns inte hur det stavas).
Stenarna verkar sitta trots sprickorna. Faktiskt var det några sprickor redan då jag köpte den. Ugnen hade fått en transport skada då hon som köpte den skulle ta in den… Den var lite skev och fick extra spännband runt då jag köpte den för ca20 år sedan. Lockskadan har bara blivit värre med åren, övrigt har hållit sig ok.

Snuffakeramik
0

#3: Tack!
Jo drömmen om en ny ugn finns ju…
Men trisslotten har inte fallit ut ännu🙃
Börjar väl bli lika sliten och gammal som ugnen 😅 så hinner nog inte slita ut en ugn till men det är ju bra andrahandsvärde så det ska jag nog bara låta kidsen få nöjet av 😂
Vad är din favorit ugn? Rund gillar jag bäst.

ler
0

#11 helt klart Naber men Rohde är också bra. Du kan köpa en Naber på ett bättre/billigare sätt än att köpa i Sverige. Ja jag ska också köpa en ny liten test ugn och den kommer förmodligen att överleva mig också men man kan ju inte sluta leva bara för att det kanske inte står +- noll på kontot när det är dags

Snuffakeramik
0

#12: 🙂🥰

Var kan jag köpa billigare ugn? Tyskland gissar jag men hos vilken leverantör

ler
0

Jag sänder dig ett pm

Bo§e
0

Om budgeten är begränsad, är det smartare att gå ner ett snäpp i ugnsstorlek, än att "maxa upp" literantalet per krona.
Det är mer förnuftigt än det låter, och det kommer till slut att visa sig…

ler
0

#15 helt enig, dom flesta bränner ju heller inte varje dag så normalt sett så kan man bara bränna lite oftare och så får man på köpet längre tids glädje av spillvärmen 🤩