Keramik iFokus

Keramik

Etikettgjuta
Läst 143 ggr
kinnekulle
0

Lite tjockare gjutning

Måste man dubbelgjuta om man vill göra en sväriskform ca 0.8 mm tjock färdigbränd i 1100 grader..helt plan..ca 250 mm på bredaste stället 2500 mm lång..lite typ en halv romb

Bo§e
0

Jag greppar inte riktigt hur den skall se ut…och jag får inte ihop dimensionerna…
Kan du beskriva närmare….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-14 12:18 av Bo§e
kinnekulle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: ojoj..förlåt det var tydligt i mitt huvud ha ha..

kinnekulle
0

#2: vi gjorde dubbelgjutningar när jag gick utbildning..meeen tysan så besvärligt att göra foramar till här hemma när jag inte har redskap..skulle hellre vilja få det att funka med en enkel form typ öppen gjutning..men troligen är det väl svårt att få det jämnt..dvs det sjunker fortare på ngt ställe mm

Bo§e
0

Tack..😊
Menar du att tjockleken skall vara 0,8 cm …?

Ja, att gjuta den formen i öppen form går inte så bra.
Det blir ett "skal", och inte ett massivt föremål.
Visst kan man vakta, och fylla på med slamma i omgångar, men det kommer ändå att sjunka, och bli ojämnt fördelat…

Dubbelgjutning är det enda raka., om man vill ha en massiv platta som är jämn på båda sidor.
Sådana här "platta" former, gjuts bäst stående, för att undvika att luftbubblor blir fångade någonstans.
Jag har sett hela "paket" med formar för liknande föremål, där man gjuter många exemplar på en enda fyllning.
Vis "massivgjutning", bör man göra ingjöts-"tratten" ganska hög, eftersom slamman kommer att sjunka undan, och man måste fylla tratten ett flertal gånger, så att det inte får någon chans att "sörpla" in luft vid påfyllningen.

Svårt att hitta bilder av detta, på nätet….

Men, varför gjuta…? Det finns ju andra metoder…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-10-14 13:34 av Bo§e
kinnekulle
0

#4: tack jo jag förstår hur du menar..gjorde kakel på detta sätt..gjöt 10 och 10 i taget….det blir så clean med gjutningen och en helt perfekt yta..kanske ändå ska testa kavla..och vända och sträcka:-)))
Eller kolla om ngn e sugen på att göra Gjutform. Tack för att du nollar idén..det är mkt värt♡

kinnekulle
0

#5: inte nollar;-))( bollar så klart