Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramiker
Läst 161 ggr
[Winternight]
5

Linnéa Avenberg

Jag har tänkt en tid att fråga er här inne om ni känner till Linnéa Avenberg hon var en underbar keramiker som bodde i Alfta som min mor och jag umgicks med mycket och jag växte upp och lekte med hennes son Björn men även dottern Astrid fast hon var några år äldre än mig så det var jag och Björn som lekte mest.

Jag brukar tänka på Linnéa när jag ser att trådar har skapats här inne och nyfiken jag är för hon var en otroligt duktig keramiker och hade ett fantastiskt fint stort dock museum hemma på gården i Alfta ett museum man måste sett med egna ögon för att förstå hur omfattande vackert hantverk det var. Idag är den gården såld och barnen på andra håll med sina liv och familjer.

Linnéas Make Anders Avenberg dog 1988 hon gifte sen om sig med en man vid namn Hörnblad en man jag aldrig träffat eller vet vem han är. Hon flyttade till Höör och dog 2019 och begravningen ägde rum i Alfta kyrka där hon ligger begravd tillsammans med maken Anders.

Jag har så fantastiskt fina minnen av henne och hur jag och mor var med henne i hennes keramiker verkstad i källaren jag minns också när hon inskaffade en eldriven drejskiva den där fick jag inte röra för hon var rädd att jag skulle göra mig illa så jag fick nöja med med den man sparkade igång med fötterna men när jag blev lite äldre fick jag sitta vid den och då kände jag mig både stor och stolt 😎

Jag är långt ifrån någon keramiker det här var enbart lek och roligt tillsammans med Linnéa jag har inte skapat något mer än en sketen skål ett par torn sneda och vinda allihop som barn 🤣 men jag minns Linnéa med värme och hur mycket hon bjöd in mig och min mor och vilken underbar gemenskap och kontakt vi hade där i Alfta i alla år vi umgicks både med lera fika middagar och vänskap både hemma hos dom och oss en sån fin tid det var.

Vi har många saker här som Linnéa gjorde under sin livstid men tyvärr endast ett dockhuvud men det finns kvar och det är inte lika stort som hennes dockhuvuden var på utställningen på gården i Alfta det är mindre men det finns och det är jag oerhört rädd om.

Är det någon av er som känner till henne det är min nyfikna fråga, kanske känner ni till Astrid och jag tror att hon för vidare det här idag att hon är keramiker😎

Det finns en bok som heter Linnéas dockor 😊

https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Linn%C3%A9as%20dockor&srsltid=AfmBOorjDMSGByRj3EGUxynla68eYAkRC9mM7c1lHlmoqTWe1GCuXBlC

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
Bo§e
0

Linnéa Avenberg var okänd för mig, men det var intressant att få veta litet grand. Många keramikeröden har fallit i glömska på ett oförtjänt sätt, och sådan här historia borde bevaras bättre.
Tillverkade hon mest dockor, eller förekom även annan keramik…?
Har du några egna bilder av hennes alster, som du kan visa här…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[Winternight]
0

#1: Hon gjorde så enormt mycket allt möjligt stort som smått och hade verkligen gåvan att forma 😎