Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: mosaikspanienutsmyckning
Läst 461 ggr
Ulla
3

Fotat under ett besök i Spanien

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.
En refug mitt i gatan måste inte vara tråkig.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2025-10-22 19:53 av Ulla
Ulla
1

Inte en bänk heller.

_
_

Maria
0

Så snyggt🙂

/Maria

Bo§e
0

Vad fint..👍

Synd att sådan konst inte lämpar sig för våra frostnupna breddgrader…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[Winternight]
0

Tjusigt speciellt den första bilden på refugen jag som är svag för mosaik i alla färger och sånt där önskar jag se på många platser det lyfter och man blir glad av det 😎

ler
0

Ser fint ut, bänken påminner om Gaudí, i Barcelona finns det ju väldigt mycket Keramik på byggnader och i parker det kan rekommenderas att se på, och keramik museet är fint med en samling av Artigas keramik och mycket annat

• Redigerat 2025-10-22 17:32 av ler
Ulla
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Bänken är inspirerad av Gaudi. Jag får nog åka till Barcelona nästa gång, det låter som om det finns mycket att se där.

Jag hann förresten med ett oplanerat besök hos en keramiker i Agost, en ort som har en lång tradition av produktion av keramikprodukter. I staden finns ett keramikmuseum som vi blev rekommenderade att besöka. Tyvärr var vi litet sent ute och museet hade redan hunnit stänga när vi kom dit.
Den vi besökte heter Emili Boix och är den sjunde generationen keramiker i sin verkstad. En mycket trevlig bekantskap (bara litet svår att förstå när man inte kan spanska). Den gamla keramikugnen/rummet finns fortfarande kvar att se. Den är verkligen enorm och eldades underifrån. Undrar hur de kunde komma upp i temperatur i det stora rummet.

_
_

• Redigerat 2025-10-23 08:31 av Ulla
Bo§e
0

#6: Fina bilder…👍
Det ser ut som att han drejar mindre krukor "på klös"….

ler
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 12
Förhandsgranskning av bild 2 av 12
Förhandsgranskning av bild 3 av 12
Förhandsgranskning av bild 4 av 12
Förhandsgranskning av bild 5 av 12
Förhandsgranskning av bild 6 av 12
Förhandsgranskning av bild 7 av 12
Förhandsgranskning av bild 8 av 12
Förhandsgranskning av bild 9 av 12
Förhandsgranskning av bild 10 av 12
Förhandsgranskning av bild 11 av 12
Förhandsgranskning av bild 12 av 12

Ja fina bilder, kul att se. Och här kommer några få bilder från Barcelona, det finns så mycket Keramik där runt omkring i staden

Ulla
0

Wow!

_
_

ler
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Casa Batllo på kvällen, lite spektakel med allt färgat ljus, ska ses på dagen

Ulla
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fler kakelprydda bänkar i stadsmiljön, både mjuka former och kantiga. Synd att. vi har ett klimat som gör det svårt att pryda staden på det här sättet.

_
_

ler
0

Den helt vita tycker jag är väldigt fin, ja jag tänker att man kan göra sådant i Sverige också, bara en fråga om hur man gör det, det är väl mest att vi inte har den traditionen och inte många kommuner som vill betala för det tänker jag. Men det kanske kan ändra sig. Jag var med i en politisk tänketank för en del år sedan som handlade om keramik i stadsmiljön och vi träffades i Lidköping men som så ofta mycket snack och lite verkstad

Bo§e
0

#12: Om det hade varit enkelt, hade vi säkert sett massor av keramisk utomhuskonst i Sverige.
För det är ju onekligen väldigt vackert…

ler
0

Ja dom kunde ju glasera tegel till kyrkor som snart är tusen år gammalt och håller fint så vad är problemet? Dessutom så finns det ju många andra ställen i världen som har mycket keramik och kalla vintrar, se på Samarkand till exempel, vintrar med mycket växlande temperaturer och flera minusgrader och nollpunkts växlingar som är det värsta tänkbara för glaserat keramik, kunde dom på den tiden så kan vi väl i dag

• Redigerat 2025-10-23 22:29 av ler
Bo§e
0

#14: Jag tänker förstås på frostsprängning, men det kan också, som du nämner, även ha traditionella orsaker.
Och, traditionen kan ha sin grund i att detta inte är alldeles enkelt, här i norr.

Ja, lodräta glaserade/kaklade ytor har mycket bättre förutsättningar att klara ett kallt klimat, eftersom vattnet tillåts rinna av kontinuerligt.

ler
0

Ja om det inte var traditionella grunder så hade vi väl mera av det, det har så klart genom tiderna varit ett ekonomiskt hinder men nu kommer det ju mer och mer glaserat bygg keramik både i Sverige och Finland, men inte i Danmark och det är därför att dom fullmurar sina hus och då får man förträngningsvatten i muren så det går inte. Men bänkar kan man ju göra av porslin som skulle hålla hur bra som helst

Ulla
0

Traditionen spelar säkert en väldigt stor roll. Men traditioner kan ändras så vi får kanske se mer av det utomhus här hemma också. Jag blev särskilt glad av att se de färgglada refugerna. Det var så oväntat för mig.

_
_

Bo§e
0

#17: Ja, traditionen kanske kan ändras genom ökad kunskap.
Det som känns osäkert, drar man sig för…

ler
0

Jag ser den här dekorationen på väg till jobbet och vet inte om jag tycker det är så fint om det förhöjer det estetiska värdet eller inte?

Bo§e
1

#19: Det är väl inget som "sticker ut" och blir till en stark konstupplevelse, men det är kanske inte meningen…?

Man kan ju betrakta det som en "bård", som skänker litet liv och färg till den aningen bleka omgivningen.
Och sett med sådana glasögon, fyller den ändå en uppgift, som ett slags "funktionskonst"…

?

[Winternight]
1

#19: Jag tycker det där var riktigt snyggt och fint men lite tristess där under skylten 44 man hade gott kunnat fortsätta konsten hela vägen ner då hade det talat och gett en större inspiration i en helhet.

Balkongräcket kanonfint likaså "bården" men så kommer den trista tråkiga väggen nedanför det förstör lite annars så är det väldigt fint 👍

Vi behöver mer sånt här glatt färgrikt som många länder bjuder på medan vi i Sverige är lite gråa och trista i våra uttryck för färg och form ger glädje värme och inspiration något som jag tror är lite fattigt idag bland människor många vill uttrycka sig i konst och kultur men kanske inte helt vågar leva ut sitt.

Vi behöver öppna vägar och ta inspiration från andra länder som både gör och uttrycker för i Sverige finns många konstnärer som har så mycket att ge en del syns och ger uttryck för medan andra gömmer sig och inte syns.

Glädje är vad vi ska skapa och ge, jag är inte en konstnär själv men min mor var och så även min morfar men visst inspiration har jag men vi behöver släppa fram både kulturen och konsten hos alla det är så oerhört viktigt för människors välmående.

ler
1

Ja nu när Ulla har skrivit den här tråden så börjar jag att se mer och mer, pelaren har jag gått förbi ett par hundra gånger utan att tänka på den, den är i ett köpcentrum. Det var likadant när jag var i norra Frankrike och bodde i Rennes där fanns ett företag som gjorde mosaiker och staden var full med sådant, och jag hade gått förbi hur många gånger som helst och inte noterat det men en dag så kom jag i tanke på att ett par i Brest hade sagt att det var så fint och jag gick till turistinformationen och fick en karta med dom ställena där det fanns mosaiker och först då fick jag syn på det, jag är kanske lite blind

[Winternight]
1

#22: Sådär är det nog många gånger vi bara går förbi utan att tänka på det och det får mig att tänka på när jag körde tunnelbana det var bara stationer trista och gråa tingestar men så fick jag en bok av en trafikledare som heter en värld under jord då först upptäckte jag hur mycket fin konst tunnelbanan har att bjuda på innan gick jag bara förbi eller så hade jag bara "tunnelseende" 😄

Skämt och sido inte tänkte jag på det där i jobbet men mycket fint finns om man stannar upp och tar sig tid att se sig om, visst allt är inte vackert en del förstår jag inte alls men mycket fint finns med omtanke som olika konstnärer har skapat som är både fint och intressant 😎

ler
0

#23 har du någon favorit i tunnelbanan?

[Winternight]
0

#24: Kungsträdgården är nog den jag tycker är mäktigast och googlade nyss konsten är skapad av en man vid namn Ulrik Samuelsson.

ler
0

#25 ja en sagovärld. Jag var med till att renovera västra skogen för en del år sedan det var kul och nu är det Hötorget

• Redigerat 2025-10-27 07:36 av ler
[Winternight]
1

#26: Vad häftigt och det låter riktigt roligt. Hötorget där blev jag så glad över att man låtit ta fram namnet Kungsgatan och bevarar det känns så där underbart gammaldags fint att stationen återfår sin look från 50-talet 😎