Gjutleran säckar ihop!
Misslyckad gjutning i gipsformen igen. Leran säckar ihop! Den släpper liksom från gipsväggen…Har gjutit kanske 6 gånger i gipsfprmen som jag har gjort själv, varav hälfen har lyckats. Leran är i den snustorra formen ca 30 min innan jag häller ut överskottet. Gjuter med röd lergodsgjutlera 13221 för 1150 grader, och har så vitt jag vet blandat enligt anvisning med Giessfix 162 och Dolaflux B. Leran har stått till sig minst en vecka, troligen längre, efter tillblandning. Funderar på om det är lerans eller formens fel? Men formen borde väl klara av många fler gjutningar? Så vad är det med gjutleran, kan jag ha spätt ut den för mycket med vatten? Kan jag tillsätta något?
Jag vet ju inte hur formen ser ut (?), men kan den ha för tunna väggar, så att den blir mättad med vatten i förtid, och slutar absorbera….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Formen kanske är något tunn upptill på kanten där det har släppt denna gång, ca 1,5-2 cm, men det konstiga är ju att några gjutningar har gått bra och andra inte, i blandad ordning. Här har ena halvan av formen sjunkit IMG_0026.jpeg
#2: Känns gjutleran "normal" när du rör i den och häller den…?
Har du kollat litervikten…? (Skall vara 1,78-1,8 kg)
Något annat som känns "avvikande"…?
- Redigerat 2025-11-12 17:16 av Bo§e
#3: Ja den är jämn och ganska tjock, tjockare än filmjölk. Har nog tidigare spätt ut den med lite vatten innan gjutningen. Den rinner bra. Tack för litervikten, ska kolla detta!
Min man som är snickare och gjuter betong ibland har en teori om att det kanske har med fuktighet i luften/formen att göra, regnade idag, men ingen aning! Formen hade torkat ett bra tag efter sista gjutningen.
Vad använder du för ställmedel? Giesfix eller? Frågan är om du har docerat rätt, har nog inte något med luftfuktigheten att göra om formen var någorlunda torr
#4: Ja, detta med luftfuktigheten är ju logiskt tänkt, men enbart den faktorn borde inte kunna påverka.
Kanske, om flera andra faktorer inte var optimala, t.ex. formens tjocklek/volym. som jag nämnde i #1, och om det samtidigt fanns litet kvarvarande fukt i formen….?
Formen måste ha tillräcklig gipsvolym för att kunna ta hand om tillräckligt mycket vatten från leran, för att den skall "stelna" till hanterbar konsistens.
Om du har spätt ut gjutleran ytterligare, dvs mer än vad receptet säger, får du en lägre litervikt, och därmed en "våtare" form, och då ökar ju kraven på att formen skall kunna absorbera mycket vatten, och då kan flera samverkande faktorer leda till att detta händer….
Funderar på om du kanske borde prova att tillsätta litet mer lera till gjutslamman….?
Men, om du har möjlighet, kolla först litervikten.
- Redigerat 2025-11-12 18:43 av Bo§e
Hur stor batch blandade du till…? Ju mindre batcher, desto mer kritisk blir doseringen av lera, vatten och ställmedlen.
Då ställs väldigt höga krav på noggrannheten, och därför är det lättare att blanda större batcher…
Här är rekommenderat recept till lera 13221:
Lera - 100 kg
Vatten - 44 liter
Giessfix 162 - 180-240 g
Dolaflux B 11 - 90-120 g
Litervikt ca - 1780-1800 g
Blanda först vattnet med ställmedlen. Sist tillsätts lera, tills rätt litervikt erhålls.
- Redigerat 2025-11-12 18:45 av Bo§e