Skadas elementen om man öppnar när ugnen är för varm?
Hej! Det är en allmänt utbredd uppfattning att ugnens element tar skada om man öppnar en ugn när den fortfarande är varm. Finns det teoretiska fog för det? Alltså inte det här med de kemiska processerna i själva leran utan specifikt nötning på elementen. Min bruksanvisning säger vänta till 70 grader och de finns ju de som förespråkar rumstemperatur. Är ugnens element så mycket mer känsliga än en vanlig köpsugn som vi öppnar vid 200 grader dagligen?
Det är en myt…!
Elementen påverkas inte alls, om du öppnar när det är varmt.
Däremot kan godset i ugnen spricka, om det kyls för snabbt från en hög temperatur….men det är ju en annan sak…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Min bruksanvisning säger vänta till 70 grader
Det är mest för att du inte skall bränna dig. Som ugnsfabrikör vill man inte bli stämd i nåt land där de har större ansvar än vi förväntar oss i Sverige. Vet inte om du har tänkt på det men när man läser bruksanvisningar för olika maskiner så är det ofta 30 sidor med saker du inte skall göra, e.g. pilla i din nya borrmaskin när sladden sitter i, hälla vatten på borrmaskinen, stoppa borrmaskinen i ugnen, osv, osv. Ingen normal människa hade gjort nåt sånt men sen finns det så klart undantag och i vissa länder verkar allmän ignorans vara ett gott nog skäl för att få rätt i rätten.
Som Bosse säger spelar det inte nån roll. Man ser rätt ofta folk som kör små ugnar för andra ändamål, e.g. knivtillverkning öppna ugnar lite när som helst.
- Redigerat 2025-11-13 13:53 av bjorn.lindberg
#2: De har iofs en poäng i att jag bränner mig ofta. Men jag är vuxen så jag kan hantera det. Inte vuxen nog att vänta tills ugnen är sval. Tack för svar! Då behöver jag inte ha dåligt samvete när jag tjuvkikar!
Stoppade en liten sten mellan lock och ugn idag! Det va en glipa på 2cm! Det som hände var att den varma luften som trängde ut påverkade spännbandet runt ugnen utvidgades och lockstenen trycktes uppb! Ugnen var då nere i 500 grader!
Ja, att öppna för snabbt kan bränna upp lacken på ugnens exteriöra delar, och är det en toppmatad ugn kan locket påverkas så som nyburgaren skriver.
Jag frågade Kanthal om en liknande sak och fick följande svar, se nedan:
1. Påverkar temperaturen vid öppning av ugnen elementens hållbarhet? T.ex. om jag öppnar ugnen vid 500 C, istället för vid rumstemperatur, kommer detta påverka elementens livslängd?
Svar: Vid vilken temperatur ugnen öppnas bör inte spela någon roll så länge som ugnen är avstängd när man öppnar luckan. Viktigt att ugnen inte står på för lång tid (dvs timmar) vid 500 °C.
2. Påverkar tiden ugnen är igång elementens hållbarhet? Kan t.ex. ett brännprogram på 6 h till 1240 C vara skonsammare för elementen än ett på 8 h till 1220 C?
Svar: En tumregel är att 35 °C ökning av temperaturen ger en dubbelt så snabb oxidationstillväxt. Aluminiumoxiden som bildas på ytan av Kanthal A-1 vid normal arbetstemperatur 1000 – 1400 °C tillväxer paraboliskt.
Enligt exemplet med tumregeln innebär det att en temperatur 1240 °C, 6 h, motsvaras av 1205 °C, 12 h. Cykling av ugnen medför att oxid till liten del flagnar, så lång cyklingstid ger längre livslängd än kortare.
Den paraboliska tillväxten är följande Y=C*X^n, där Y = oxidtjocklek, C = en konstant, n är ett tal som kan variera mellan 0.38 – 0.45, men det beror på hur elementet cyklats.
- Redigerat 2025-11-24 21:44 av luddolera
Denna frågan har diskuterats här innan och svaret blev ungefär det samma som nu. Efter det har jag börjat glänta på locket mha en sudd värmetålig ull. Jag kan känna hur märmen slipper ut glipan. Min automatik loggar temperaturen och jag tycker att jag borde se en tydlig skillnad jämfört stängt lock men icke. Om man öppnar locket helt så rasar naturligtvis temperaturen snabbt. Det som gör störst skillnad är rummets temperatur. Min glasyr-ugn står i ett rum med enbart frostvakt och på vintern svalnar den betydligt snabbare.
När ugnen är 300C brukar jag ta en tjuvkik och strax under 200C tar jag ur den. Mina handskar klarar inte högre temp än så. Inga föremål har farit illa av det, men jag ställer dem i ett "fågelbo" av eldfast ull att svalna vidare i. På så vis går det lite långsammare. Varför då? Jo för jag vill få ut mina glasyrprover. Då måste jag ju flytta på riktiga föremål.