lufta eller inte lufta stengods
hej
160L, frontmatad
vid skröj, hur viktigt är det att lyfta bort stenen lite upp till 600C?
glasyr
- På väg upp, hur viktigt är det att ha stenen på glänt upp till 300C
- På väg ner, på glänt ner till 800C
hälsningar från västkusten
// Lena
- Redigerat 2025-11-14 21:41 av luddonlime
Det är det så många meningar om, jag tycker att det är lite överdrivet att bekymra sig om det, det finns ju ugnar utan utluftning och det bli inte sämre resultat i dom själv har jag alltid haft stängt lufthålet och jag har ju levt av att göra glasyrer i riktigt många år och inga problem så jag tycker att jag är ett levande bevis på att det inte spelat någon roll, det är nog mest om man bränner guld som det spelar en roll
#1: tack ler. och phu, en sak mindre att tajma.
// Lena
Ja, du kan utan vidare "fuska" med alla tre, utan att något katastrofalt händer.
Men….
- Det är hälsosamt för elementen, om vattenånga och gaser från organiska material försvinner snarast möjligt, vid skröjbränning.
2a. Bra, om kvarvarande vattenånga får en chans att försvinna.
2b. Här kan man göra som man vill. Bra att inte kyla för snabbt, om det finns känsliga saker i ugnen.
Ingen fara m.a.o. men att göra det till vana, kanske får kallas "bad practise"…..🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack Bosse
kommer nog skaffa mig lite bad practise……
Ser till vänta en dag mellan glasering o bränning och att godset är riktigt torrt innan skröj. (och låtsas att kemisk bundet vatten inte finns)
// Lena
Och…i praktiken är ingen ugn helt tät……
Om du någon gång får blanka fält på matta glasyrer, kan det bero på att ugnen var alltför tätt tillsluten kring topptemperaturen (Glasyrångor har återkondenserats på glasyrytan)
Och så finns det "bustrick"…🙂
Om du borrar ett 1-1,5 cm hål i toppstenen, och ser till att ha ungefär samma öppning i den nedre ventilationen, kan du ständigt köra på det sättet, utan att behöva "greja" med ventilationen alls…🙂
Jo, guld undantaget förstås….
- Redigerat 2025-11-14 22:45 av Bo§e
#6: du nämner guld, vad bör man tänka på då?
#7: Guld och platina avger mycket ångor, som måste ventileras ut ur ugnen, för att inte påverka resultatet.
Vid sådan bränning skall man därför ha ett ordentligt "korsdrag".
#8: tack, det är ju bra att veta😊