Keramik iFokus

Keramik

Läst 178 ggr
Elinski83
1

Glasyrbränning skulptur, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar på hur jag ska kunna glasyrbränna denna lilla bockande Mustang då den inte kan stå själv? Behöver era bästa tips och idéer tack!🙏🏼
tanken är att den när den är klar ”sväva” i luften på pinnen som sticks ner guldtackeformad fot

ler
1

Det är nästan synd att glasera den tycker jag, det blir sällan något bra resultat eftersom glasyren ofta försör uttrycket och glansen ödelägger formen. Kan du inte nöja dig med att patinera den om du inte vill ha den färgen som den har? Dessutom så blir det mycket svårt att kunna bränna den

Elinski83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Tack för svar. Funderat på att lämna den oglaserad också.. men OM du skulle glasera hur hade du gjort? 😊Är inne på att göra en kon av lera som ett stöd att ställa under magen och liksom hänga den på. Tror du det skulle kunna funka?

Bo§e
0

Jag är helt enig mer Ler (#1).
Med glasyr, kommer många av de fina detaljerna att försvinna, och uttrycket blir annorlunda.

#2: Om hästen är gjord i lergods, fungerar din idé med en kon av lera, som du föreslår.
Om den skall brännas i stengodstemperatur, finns stor risk för att hästens utskjutande delar kommer att deformeras. Även lerkonen kan "krokna"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-12-04 13:52 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

Kanske onödig med en kon av lera - skulle inte en stödpelare från ugnen kunna fungera som stöd?