Ugn reparation
Hallå! Tänker att det finns de här som är mer kunniga på ugnar än jag.
På översta raden på sidan i ugnen har stenarna gått sönder en aning så att spåret som värmeelementet vilar i delvis fallit bort (se bild). Slingan vränger ut efter ett par bränningar, vilket inte är så konstigt.
Nu undrar jag vad det kan finnas för lösningar för att fixa detta långsiktigt för att hålla elementet på plats, och tar gärna hjälp från er som är kunniga. Första steget är naturligtvis nytt element.
Ugnen har stått på en skola där jag haft möjlighet att bränna den flera gånger. Nu har jag fått erbjudande att ta över ugnen helt för min egen verksamhet.
Erik, Falköping
Den enklaste åtgärden är att lägga ett porslinsrör/steatitrör inuti elementet där teglet är trasigt.
På så sätt håller det sig på plats.
Elementet på bilden går nog inte att trycka ihop utan att det går sönder, så detta får man göra i samband med elementbyte.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-01-24 21:10 av Bo§e
#1: Tack för så kvickt svar! Är det rimligt att borra upp hålet i bakkant på ugnen något så att porslinsröret har något att vila på där, eller väljer man ett längre rör så att tyngdpunkten håller röret uppe ”över hålet”?
- Redigerat 2026-01-24 21:19 av Lerik
#2: Det går säkert att göra på båda sätten.
"Don't Panic" (Douglas Adams)