Vattenglas ( natriumsilikat)
Hej!
Jag håller att testa att pensla på vattenglas på drejade alster för att sen dreja från insidan och få snygga sprickor.
Vattenglas hårdnar och jag har googlat fram att den har en smältpunkt på 1089 grader.
Är det viktigt att inte få droppar/rester med vattenglas med i leran som jag återvinner. Kan det ”sprängas” i stengodstemp?
MVH,
Stina
Som jag kan minnas, har jag nog aldrig "testat" detta, dvs stängt in vattenglas i stengodslera.
Ja, om det är helt inneslutet i leran, misstänker jag att gasbildningen, i den högre temperaturen, kan skapa blåsor i stengodsleran (vid hög koncentration på ett ställe), men någon sprängning tror jag inte på.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-02-04 13:54 av Bo§e
Extremt tveksamt till att det är ett problem du behöver oroa dig för. Om du återvinner leran så kommer eventuellt vattenglas att lösas upp. Vattenglas används ibland som avflockingsmedel till gjutleror.
Nej det är nog inte något problem, men det beror ju hur mycket det är
Javisst, det handlar ju om koncentrationen.
Som Björn nämner, kommer vattenglaset att lösas upp om man slammar upp leran för återvinning, och då kommer ingenting att hända.
Men, om man återvinner genom att knåda ihop och lufttorka litet grand, kan ju större koncentrationer samlas på enstaka ställen…..
- Redigerat 2026-02-04 14:42 av Bo§e
Jo men om koncentrationen bli för hög så hjälper det ju inte att slemma upp leran, den kan ju få en helt annan tålighet för temperaturen
#5: Jo, det stämmer, om det blir alltför stor mängd. Man bör nog försöka få bort så mycket som möjligt innan leran slammas upp.
Tack för svar. Jag får vara lite försiktig och kanske göra ett test inneslutet i uppochner-vänd skål.
Stina