Keramik iFokus

Keramik

Läst 700 ggr
LiteSi-LiteSå
0

Basglasyr för röd färgkropp (DecoPottery)?

Jag försöker göra lite röda glasyrer med hjälp av DecoPotteryColours färgkropp 09. Jag har blandat den i olika procent i mina andra egna glasyrer med olika framgång.

Ingen funkar särskilt bra. Så fort mängden färgkropp kommer över c:a 4 procent, blir glasyren skrovlig och bubblig, och allmänt ful och konstig.

Jag har hört av andra att just röd färgkropp är knepig att använda i någon större mängd. Jag vet inte om det bara är den från DecoPottery eller om det gäller allmänt om röda färgkroppar.

Men på något sätt ska det ju ändå kunna funka, det finns ju röda köpeglasyrer. Men jag vill laborera och göra en egen.

Ha ni några tips på en bra basglasyr 1240 grader som jag kan testa, ev vad det är i glasyren som gör att den blir märklig.

Tack på förhand!

Bo§e
0

Hej,
Jag tror att det blir knepigt att gå den vägen för att få en röd stengodsglasyr.
Dessa färgkroppar fungerar bäst vid beredning av underglasyrfärg eller majolikafärg.

Pigmenten i röda eller orange "köpeglasyrer" är speciella, och har kapslats in i zirkonsilikatkristaller genom ett slags fritteprocess.
Sådana pigment brukar benämnas "encapsulated".
"Encapsulated red" eller "encapsulated orange", t.ex.

Basglasyren får inte innehålla zink.

Glasyrblandningen får inte köras i kulkvarn, eftersom kapslingen då bryts, eller kan brytas.

Detta var ett försök till "snabbförklaring", då det ligger i "utkanten" av mitt kunskapsområde, och kanske Ler kan förklara detta på ett mer ingående sätt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-02-10 11:03 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

Jag har inte testat DecoPottery röd, men kan berätta att den glasyr jag blandar med röd färgkropp blev mycket bättre med en liten tillsats av zirkonium silikat (3%).
Det hjälper eftersom kapslingen av röda pigmenten är just zirkon, och därför blir mindre pigment absorberad av glasyren.
Mitt recept för infärgning är här: https://glazy.org/recipes/621722, men jag bränner kon 6 (1220) så det kanske inte fungerar för dig.
Frittorna är inköpta på Varnia (Finland). Jag köper också mitt röda pigment där.

LiteSi-LiteSå
0

#1: Jag tror att deras färgkroppar är inkapslade, så det borde inte vara det som är problemet. Och jag har undvikit zink. Jag har ingen kvarn, utan har bara silat glasyrprovet i en 120 mesh sil.

Jag letar vidare.

Bo§e
0

#3: Jag har letat, men hittar ingen info om att Decopotterycolour Basic 09 är inkapslad.
Har du sett någon sådan information…?

Dessutom kallas den inte färgkropp, utan "dekorfärg", vilket betyder att den antagligen innehåller litet lera, och kanske också något fluss, som kanske inte riktigt "lirar" ihop med glasyren som du använder…?

• Redigerat 2026-02-10 11:55 av Bo§e
LiteSi-LiteSå
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Aha. Märkligt. Det står färgkropp där jag tittar.

LiteSi-LiteSå
0

Att de skriver att de inte ska malas tänker jag tyder på att de är inkapslade.

ler
0

Ja det är nog som Bossen säger att det inte är en färgkropp, men vilken typ röd färg är det? På så hög temperatur är det bara krom tenn färgkropp eller ett inkapslat cadmium selensulfid som blir rött, en bild? Jag använder 8-10% av röda färgkroppar till en glasyr och är det tenn krom så måste glasyren vara fri från zink och innehålla kalcium och gärna tennoxid som stabiliserar glasyren, inkapslade pigment ska användas till en neutral glasyr, inte för mycket alkali eftersom det kan upplösa manteln på pigmentet och då förstör man själva pigmentet

LiteSi-LiteSå
0

Enligt vad som står på deras sida så kallar den den FÄRGKROPP, och att man kan ha den till glasyr.

Det står naturligtvis inte vad den innehåller men det måste vara kadmium för den blir ordentligt röd som t ex engobe:

Bo§e
1

Ja, jag ser nu att "basic 09" dyker upp som både färgkropp och dekorfärg.
Dekorfärgen är antagligen baserad på färgkroppen 09, men det blir litet luddigt när båda produkterna har samma benämning. Här skulle förväxlingar kunna ske….

LiteSi-LiteSå
0

Ja, jag tycker de är lite otydliga. Jag tycker också att "dekorfärg" är lite otydligt. Det heter väl underglasyr? Dekor kan ju vara över glasyren…

Bo§e
0

#10: Ja, "dekorfärg" är ganska oprecist, och kan stå för underglasyrfärg, majolikafärg, eller någon typ av stark engobe…..eller något annat åt det hållet…

Men det skall inte förväxlas med färgkropp (stains), som ju är ett rent pigment.

Bo§e
0

Nu skall man inte tro blint på allt som AI-assistenten säger 🙂 men den kan heller inte hitta någon bekräftelse på att "basic 09" skulle vara inkapslad….tvärtom…

LiteSi-LiteSå
0

#12: Jag tror att den har hittat dekorfärgen.
Det faktum att den inte ska malas/krossas som det står på själva färgkroppssidan tyder på det men sägs inte rakt ut. Och där är ju AI inte så I.

Bo§e
0

#13: Ja, att den inte skall malas eller krossas, pekar ju onekligen åt det hållet…!
Ingen direkt bekräftelse, men ett indicium….🙂

ler
0

Ja det där är ett inkapslat pigment och om det står att det inte ska malas så är det riktigt, då förstör man Si-Zr manteln och pigmentet förstörs över ca. 1000 grader

ler
0

Du skulle kanske se efter någon annan färgkropp och eller glasyr, det är ju inte så komplicerat att få det att fungera, så jag tänker att det måste vara något fel på det du har

LiteSi-LiteSå
0

#16: Jaha! Jo det kan jag göra. Bara att jag har hört att det i stort sett är svårt med alla just röda färgkroppar, och att få dem att funka i en transparent glasyr. Men om någon annan färgkropp funkar bättre kom gärna med tips och era egna versioner. Jag kan göra glasyren eller köpa, går bra vilket som. :-)

ler
1

Jag har många olika röda, säkert 10 olika och dom funkar bra alla, CE 127 till exempel eller M 100 och glasyr CRS 4002 eller M 313 906. Nu är det inte något som kan köpas i Sverige men det går att ordna, och ser du på nätet så hittar du säkert några bra varianter