Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustningrakugasol
Läst 639 ggr
KeramikLera
0

Inköp av utrustning för Raku

Hej!

Det var många år sen jag körde Raku senast, och tänkte nu skaffa in lite utrustning och ber er nu kommenera nedan pryttlar.. Nåt som saknas, nåt som är för lite eller för mycket..

1. Gasol (Propan) P19 (POL)
  2. Regulator Sievert 306311
  3. Slangbrottsventil Sievert 305402
  4. Gasolslang 10 mm innermått
  5. 3/8” vänstergängad nippel
  6. Brännarhandtag Sivert PRO 88
  7. Halsrör Sivert 3501-01
  8. Brännare Sievert 294402 50 mm

Säkerhetsgrejor som handskar, släckare osv osv har jag. Tack på förhand!

Bo§e
0

Hej,

Det går att göra mycket enklare och billigare.
Till att börja med:
Du behöver inte dessa:

1. Regulator Sievert 306311
  2. Slangbrottsventil Sievert 305402
  3. 3/8” vänstergängad nippel

I stället för ovanstående räcker det med en sådan här flaskanslutning med slangbrottsventil. Slangen passar direkt på den.

Det innebär att du kan jobba helt obegränsat.
Gasflödet styr du via ratten på brännarhandtaget.

Och, välj inte dessa:

1. Brännarhandtag Sivert PRO 88
  2. Halsrör Sivert 3501-01
  3. Brännare Sievert 294402 50 mm

Köp i stället en sådan här. (Ja, där finns även slangen…)

Så får du en komplett och välfungerande utrustning på ett enkelt sätt…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Kantförstärkt, högpresterande brännare! En kantförstärkt samt ythärdad brännare från Rothenberger med ett ergonomiskt utformat säkerhetshandtag, trevägsventil samt ett böjt brännarrör. Värmebrännaren är utmärkt för tak- och asfaltsarbeten, limning av plå
  • Redigerat 2026-02-25 17:09 av Bo§e
KeramikLera
0

Tack för svar Bosse! Kom ju på att jag glömde säga att jag har en gammal gas ugn ståendes i något skjul därute som jag tänkte väcka till liv för att köra lite gas & reduktion, därför tänkte jag kräma i lite med prylarna så att det jag köper funkar både för Rakun och till lite högbränning senare MEN gasbrännaren för Raku som du tipsar om var ju så prisvärd att jag kanske kör på det ändå nu och köper in lite fetare grejer senare. Men.. annars med betraktan för både Raku och högbränning om jag skulle köpa in det på min lista, sen du nåt där du skulle tänkt annorlunda..?

Igen, tack för svar

• Redigerat 2026-02-25 17:42 av KeramikLera
Bo§e
0

Vilken gasugn har du…? (fabrikat, typ…eller bild)
Finns det något kvar av ugnens originalutrustning…?

• Redigerat 2026-02-25 17:53 av Bo§e
KeramikLera
0

Hej Bosse, just nu står den bakom årtal av gammal skrot så jag kommer inte åt så lätt att kika på märkplåten men den är kanske kring 150 liter, en sån gammal robust plåtlåda med keramiskt fiber i invändigt du vet, hål upptill. Gissar att den kan vara specialtillverkad eller från nån mindre serie från kontinenten. Inget kvar av utrustningen mer ett renoveringsobjekt.. Måste kanske ha två brännare när det så blir dags att dra liv i den. Kan möjligen ta en ansats i morrn och rensa bort allt runt så jag kan ta en närmare titt.

KeramikLera
0

Så ja, nu har jag hittat märkplåten som säger max tryck 4 PSI, 0,5 Bar. Vad tror du om grejerna jag listat ovan, om jag kan pressa upp den till 1280. Det jag också funderar på är om regulatorn är för kraftig, 1-4 bar. För Raku bör det nog kanske vara lite lägre tryck - men för senare äventyr bör jag nog ha lite kraftigare grejor och kanske dubbla brännare..?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: Ok. Kan ugnen vara en Scandia B160 (eller B250)…?
(En vanlig typ, som det sålts många av i Sverige)

Dessa ugnar jobbade med 2 vanliga atmosfäriska brännare, och såldes med en regulator som var begränsad till 50 mbar, vilket visade sig vara i underkant.
Ugnens mätare var däremot graderade upp till 100 mbar, och om man bytte till en ställbar regulator, och justerade så att man kunde jobba nästan upp till 100 mbar (hela mätarskalan), blev det en helt annan ugn, med riktigt bra effekt….!

Oavsett fabrikat, om ugnen är på ca 150 liter och har en "vanlig" fiberisolering, bör den gå fint med 2 brännare av den typ som jag tipsade om (#1), om du tillåter trycket att bli "tillräckligt", och inte begränsar det med en fast inställd regulator.
Antingen kan du köra utan regulator, som beskrevs i #1, eller så skaffar du en ställbar, så att du kan begränsa trycket till en "passande" nivå.

Du kan (enklast) köra med brännarna anslutna till var sin flaska, med enbart slangbrottsventil, på samma sätt som jag föreslog i raku-exemplet, eller så kan du koppla brännarna till en flaska.
Brännarna kan du justera individuellt med sina respektive rattar.

Eller så kan du skaffa en automatisk omkastare (bilden) med ställbar regulator.
Den byter automatiskt till flaska nr 2 när flaska nr 1 är slut.
Det finns många sorter, men välj en med ställbar regulator, och se upp så att du inte av misstag får en fastinställd regulator som mest är avsedd för grillar och annat smått…🙂

Till Raku, skall du definitivt inte ha någon regulator alls, utan enbart en slangbrottsventil (#1), så att du kan jobba med hela brännarkapaciteten.

Slutkläm:
Begränsande regulatorer är….just det….en begränsning, när man jobbar experimentellt med gasdrivna ugnar.
Ett misstag som har aktualiserats flera gånger tidigare, här i forumet….
🙂

• Redigerat 2026-02-26 18:58 av Bo§e
KeramikLera
0

Tack så mycket för tips. Ja, en ställbar regulator blir det helt klart. När jag kommer till gasugnen blir det sannolikt så, och en autoomkastare blir toppen, men först ska jag ge mig på rakun, fixa ihop någon tunna med fiber och nog fixa iaf en kraftigare brännare.