Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningverkstadventilation
Läst 167 ggr
Hijo003
0

Blir fönster etsade vid bränning?

Hej! Jag håller på och bygger min keramikstudio hemma nu och satte in ett stort fönsterparti 2x2 m stort. Och har nu kommit över trådar på fb där folk säger att fönsterglasen blir etsade i samma rum som ugnen står? Är detta sant? Hur nära måste ugnen vara fönstren för att det ska hända? Hjälper det om man har bra ventilation i utrymmet?

Bo§e
1

Ja, det är sant. Det kommer inte på en gång, men det kan komma smygande med tiden, särskilt om ventilationen inte är optimal.

Det har nog inte så mycket med avståndet att göra, utan är mer beroende av hur bra ventilerad lokal man har.
Självklart är det en fördel om ventilationen drar rumsluften från ugnen i riktning från fönstret, men i längden kan det ändå vara svårt att undvika att det etsar.

En rejält tilltagen ventilationshuv ovanför ugnen (med en effektiv fläkt), minskar risken för matta fönster.

Allt beror förstås på hur ofta man bränner, men det är inte ovanligt att det inträffar, förr eller senare.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-03-03 12:11 av Bo§e
Hijo003
0

#1: Vad är det från ugnen som etsar fönstret? Vet man det? Jag hade tänkt ha ventilationen så den går ut ca 2 m från ugnen ut genom en yttervägg, och på motsatt sida av rummet ett friskluftsintag så det kan sugas in frisk luft där igenom, tvärs igenom rummet så luften sugs in vid fönstret och ut på andra sidan rummet där ugnen står och ut genom väggen. Tror du det funkar?
Behövs det ett sånt spirorör till ugen eller räcker det med det jag beskrivit med en kraftfull väggmonterad kanalfläkt tror du?

Bo§e
0

#2, fråga 1:
Försök till en litet förenklad förklaring:
När den varma luften (som innehåller små mängder vätefluorid eller andra besläktade fluorföreningar), träffar fönsterrutan, som alltid är litet kallare än resten av rummet, kondenseras små mängder vatten ur luften, på glaset, som i kombination med vätefluoriden bildar fluorvätesyra, som långsamt etsar glaset.

Ungefär så går det "typiskt" till, även om det är svårt att namnge alla syrabildande ämnen som kan uppstå vid bränning.
Även svavelsyra kan bildas mot glaset, särskilt vid skröjbränning, då lerans organiska innehåll förbränns.

Det kan låta dramatiskt, men det är långsamma processer, som vi inte är riktigt medvetna om medan de pågår….

Fråga 2, ventilationen: Ja, om du med hjälp av ventilationen ser till att luften rör sig i en "positiv" riktning genom rummet, minskar du helt klart risken för att ovanstående skall inträffa.
Självklart vore det bättre om utsuget är placerat rakt ovanför ugnen, kanske med hjälp av ett spirorör, som du nämner.
En uppsamlande ventilationshuv är förstås det allra bästa.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-03-03 13:14 av Bo§e