Temp i keramikugn, bränningen tar lång tid
Hej hej
Jag har idag kört en skröj upp till 1000grader. Något hände, vet inte vad men det tog goda två timmar extra att komma upp i 1000grader.
Jag kör alltid 100grader i timmen upp till 1000 grader och inga problem. Jag har en cerama 215L original allt förutom att jag bytt element och de är den 31:a bränningen på dessa element. Jag brukar kunna köra åtminstone 80 innan det börjar sacka med några minuter i programmet. Speciellt då i glasyr inte i skröj. Vad kan ha hänt? Inga proppar har gått. Kan det vara nått relä? Jag hörde ändå att det slog till och av under bränningen men det kanske ändå inte funkade till 100%. Kan det vara skruvarna kring elementrådarna som har nye är åtskruvade helt? Dock så drog vi ju åt dem ordentligt då vi bytte element. Jag är lite bedrövad. Kan det vara dataenheten? Den är ju original. Har någon nån bra idé eller har haft samma problem. Kanske med samma ugnstyp?
Du har väl kollat propparna i proppskåpet…?
Om propparna är hela:
Om det kom plötsligt (och inte smygande), kan det vara en elementklämma som "släppt taget".
Man skall alltid efterdra klämmorna efter några bränningar, när man bytt element.
Detta kan m.a.o. vara värt att kolla.
Det finns två sorters LS215.
En med 12 kW och den andra med 10 kW.
Om du har 12 kW-modellen, och av misstag fått elementsatsen med 10 kW, börjar slitaget givetvis att märkas tidigare.
En defekt kontaktor kan vara boven, men den ligger inte högst på felsökningslistan.
Att ugnen har dålig effekt, har inget att göra med styrenheten.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1:
Hej Bosse.
Japp propparna kollade. Ingen hade gått. Jag har den på 12kw , ska kolla upp vad jag fick för element. Tror det är rätt men bäst att kolla. Det kom plötsligt. Det ser jag på elövervakningen som jag har på huset. Det är något jag började tänka på eftersom jag inte ens tänkt tanken på att efterdra. Men det låter ju som att det är just det som är problemet. Mest logiskt. Ska skruva av bakplåten och efterdra.
Finns det något sätt att kolla om allt fungerar efter jag gjort kontrollerna och åtgärder som är ovan. Eller är det att köra en bränning för att se?
#2: Om en klämma "släppt taget" brukar det synas spår efter gnistbildningen, eller att tråden helt enkelt är avbränd.
Ja, kolla det först.
Efter efterdragning kan du köra en bränning och prova.
Mest informativt är förstås att kolla belastningen på respektive fas med en tångamperemeter medan ugnen är igång, och se om något "sticker ut", men om belastningen är jämn men låg, är det nog slitage som är orsaken.
Ja det är ju lätt att mäta motståndet i elementen så är det lätt att räkna ut om det är samma effekt
Jo, om allt är intakt och "helt", får man som regel "ungefär" likartade amperevärden på tångamperemetern.
Element slits litet ojämnt, så exakt samma värden skall man inte räkna med.
Men om en fas är "borta" blir det ju "noll" där, och det underlättar ju vidare felsökning.
Tänker:
Om alla faser "är med", och om elementen är de rätta (och skapligt nya), kan en spänningsmätning (när ugnen är i gång) på det lokala elnätet vara intressant.
Spänningsfall brukar förstås vara ett vinterproblem (när alla fastigheter drar mycket el), men det installeras ju många elbilsladdare nu för tiden, och distributörerna är inte alltid snabba med att uppgradera transformatorstationerna i takt med ökat elbehov, så ett spänningsdropp på elnätet känns inte helt orealistiskt, åtminstone tills man mätt, och eventuellt kan utesluta det.
Inte "högst på listan", men kan inte uteslutas, om all annan felsökning visar att utrustningen är ok, men att felet ändå kvarstår.
Har varit med om en del överraskande resultat på den här punkten….😮 T.ex. när vi i en fastighet i centrala Göteborg mätte upp 205V (!) när ugnen var i gång. Men även värden som 212-215V är att betrakta som riktigt dåligt, ur en keramikers synpunkt, och som påverkar bränningarna, inte minst om ugnen redan är "marginell" i sin effekt…
- Redigerat 2026-04-12 12:53 av Bo§e
#5: Hej igen.
Kollat igenom allt nu.
Rätt element, endast 31 bränningar gjorda. Inget svart eller gnistbildning. Allt ser okej ut. Skruvarna sitter åt, men jag kunde efterdra lite. Jag hörde hur relät slog till och från under bränningen. Tror inte att det är den som är problemet.
Jag bränner dagtid vid fullt solsken. Jag harsolceller och batterier som gör att kostnaderna av bränningen reduceras och samtidigt finns det tillräckligt med el för att det inte ska bli ett spänningsfall.
Vi såg i vår elövervakningsmodul att strömmen. Alltså vårt uttag av ström bara markant sjönk helt plötsligt. 10:40 så poff! Och sen så segade den sig upp till 1000 grader med 2 timmars delay.
Jag hade 100grader i Tim upp till 1000grader. Och vi tippar på att det hände något vid 600 grader. Alltså då klockan var 10:40.
Så något har hänt. Det drog bara ca 3kw. Så de sista 4 timmarna av bränningen gick på 6 timmar.
Kan det vara det lilla lilla glappet som fanns på alla fästpunkter (förutom en) inte mkt men det fanns.
Jag vet inte annars vad jag ska göra.
Tänker provköra i eftermiddag några timmar. Se hur den klättrar i temp över tid. Är det en idé. Vågar fasiken inte köra en glasyrugn nu. Bäst väl att ta en skröj till då det är dags för att se hur allt beter sig.
Men som sagt. Jag går lite bet på detta problem. Om nu det inte är den minimala skillnaden på skruvarna.
/EL
- Redigerat 2026-04-14 12:06 av EvaLinda
#6: Aha, förutom externt elnät, har du också solceller och batterier…!
Detta kan jag inte mycket om (!), men förstår att du då har en reglerande elektronik i huset, som skall samordna allt detta efter bästa förmåga, så att "rätt" spänning levereras kontinuerligt….och då blir det mer komplicerat….
En intressant test vore att mäta spänningen (alltså volttalet) i de tre faserna, kontinuerligt under en bränning, för att se om något "sticker ut", eller förändras.
Just spänningsvariationer kan få en ugn att "ändra karaktär" på ett märkbart sätt, så här finns det nog möjligheter att hitta en ledtråd till förändringarna….
Ugnen tillför ju nätet en rejäl extra belastning, och frågan är hur husets elektronik försöker förhålla sig till det…?
"Att mäta är att veta", är ju ett känt ordspråk…🙂
- Redigerat 2026-04-14 12:50 av Bo§e
Kan ju också vara så enkelt som att du kanske har haft olika mycket i ugnen ?
#8: Ja, det är också en faktor att räkna med.
Nu är ju styrtavlan ställd på 100°C/h hela vägen upp, men det är ju bara en "önskad" hastighet. Dvs om ugnen inte orkar klara den uppgiften (av någon av de orsaker som diskuterats), får man ju ändå en förlängd bränning…..