Skröjbränna stor skulptur
Har gjort ett par stora skulpturer 50 höga som är ihåliga men olika tjocka på sina ställen och undrar hur jag kan ställa ugnen på långsam skröj så att de förhindras att sprängas.
Först ska jag torka skulpturerna i ugnen (vilket jag vet inte är bra för ugnen)
Jag har en elugn Naber som har programmen vanlig skröj och långsam skröj men litar inte på att långsam är nog tillräcklig. Läste nånstans att man ska ställa in ugnen på 100 grader i timmen upp till 600 grader?
"Normalskröj", dvs skröjning av vanliga muggar/skålar m.m. brukar fungera bra med 100°C/h till ca 600°C i första rampen, som ett slags "standard".
Ofta väljer man ungefär halva den hastigheten (50°C/h) om föremålen är litet större, eller mer massiva, men även den hastigheten kan ha sina begränsningar, om föremålen är riktigt stora, och innehåller mycket gods.
Man bör då ställa sig frågan hur bråttom man egentligen har..?…och om man inte är i tidspress och är mån om att lyckas, kan det vara klokt att köra riktigt långsamt.
Ett mycket "försiktigt" skröjprogram för större gods kan vara att välja 35°C/h upp till 800°C (tar nästan ett dygn), och därefter full fart till topptemperaturen, avslutat med 45-60 min. utjämning.
Om det finns möjlighet kan man också lägga in en långsam avkylning, kanske 40°C/h från 650°C ner till 200°C….
Det finns förstås fler varianter på samma tema, men det primära är att man inte har bråttom…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-04-17 11:21 av Bo§e
#1: Tackar! Ja skulpturen har torkat rätt bra på ugnen när jag skröjbrände en annan grej men vill vara på säkra sidan så skulpturen ska upp i en skulpturpark om mindre än två veckor så lite stress är det och de är ju inte optimalt men nu blev det så denna gången. (Skratt) Så svettigt är det att få ihop det. Tänkte köra tork på 75 grader 5 timmar men den går upp till 75 direkt, vet inte om de kan ta skada?
Du kan ju ställa in den på hur lång tid som det ska ta innan den kommer upp på 75 grader
#3: tack så jättemycket! Ja det var ju det då.