Keramik iFokus

Keramik

Läst 601 ggr
LiteSi-LiteSå
0

Kostnad beställa från Cerama?

De slås ihop med Cebex nu och det skickas från Danmark. Har någon insyn i vad det kommer att kosta att köpa 4 25kg säckar?

ler
1

De slås ihop? Vad menar du? Cerama och Cebex slogs ihop för 20 år sedan, men det blir nog inte billigare att beställa från Cerama det ska ju fraktas under alla omständigheter, men du kan ju jämföra priset med Silica Nordic eller från Tyskland, beror ju på vad det är du vill köpa?

Bo§e
0

Det är distribution och lagerhantering som centraliseras.

(Att läsa på hemsidan)

Företag kan ha olika slags fraktavtal, så det är nog helt enkelt bäst att ringa och fråga, och få några exempel i olika viktklasser.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-05-14 21:07 av Bo§e
ler
0

Men Cebex har ju haft lager i Köpenhamn sedan dom gick ihop

Bo§e
0

#3: Ja det stämmer, så skillnaden blir nog inte så stor för svenska kunder i praktiken. Kanske ingen skillnad alls…
Däremot försvinner själva butiken i Erlandsro.

En sådan resa det har varit, sedan Christian Fahrner startade Chematex AB ca 1948…..🙂

• Redigerat 2026-05-14 21:31 av Bo§e
ler
0

Ja det har varit mycket fram och tillbaka med dom där firmorna, det var ju ett par olika firmor på 80 talet som blev till ett, här köpte Cerama M.O Knudsen för 25 år sedan och Graves Bjerre lite senare, ganska tråkigt men nu kommer det ju en del nya firmor som det ska bli kul att se hur det kommer att gå

Bo§e
2

#5: M.O. Knudsen i Vordingborg var en trevlig firma, och de tillverkade en del intressanta produkter.
Jag minns särskilt en slinga, som hette 11/1, och som var väldigt populär bland alla keramiker under alla år som den tillverkades….🙂
Min allra första egna sparkskiva (för inbyggnad i bänk), var också tillverkad av M.O. Knudsen…🙂

ler
0

Ja han var en kul kille han Marcussen, han var och besökte mig i Berlin och ville att jag skulle sälja hans grejor där men jag sa tack men nej tack det skulle ju inte vara någon mening med att sälja tyska produkter från Danmark i Tyskland. Han sålde ju som sagt firman och gården han hade på Mön och köpte en gård i Rioja och där håller han på med vin

LiteSi-LiteSå
0

Jag har inte beställt från Cebex direkt tidigare, utan köpt från Crafts & Tools eller vad de heter i Gustavsberg, och på plats från Seemanns.

G-berg var i stort sett Cebex katalog +5% på priset.

Jag tror jag kolla upp Solica Nordic och de Tyska firmorna. Och Lars Tärn.

Tack för all rolig information om bolagens historia!

L.A.E
0

Har köpte en gång från M.O. Knudsen i Vordingborg Ca/B-fritta (MOK) Har bara glömt bort hur jag använde frittan ?

ler
0

Ja det kan ju vara vad som helst, kanske bara lite hjälp till någon glasyr?

Bo§e
0

MOK-frittorna kunde ibland dyka upp i olika recept, och kanske också i någon bok.
Jag minns att det redan för många år sedan var svårt att få info om deras sammansättning, och idag torde det vara ännu svårare….