Tips mottages till ärvd keramikverkstad!
Hej!
Vi är några barnbarn som fått ta ärva vår mormors keramikverkstad på norra Öland. Verkstaden är helt utrustad med verktyg, glasyr och diverse grejer. Men vi saknar en ugn.
Har ni några tips på någon bra ugn som passar ett gäng hobbykeramiker? Vi kommer enbart använda stengods i verkstaden och målet är att det ska fungera som en öppen verkstad för barnbarnen. Vi kommer mest bränna under sommarmånaderna men kan bli lite över andra delar av året också
Keramikverkstaden är belägen på tomten med en gjuten uteplats i anslutning. Vår mormor brukade bränna utomhus i en japansk dieselugn (som i många år har varit trasig). Så vi har möjlighet att bränna utomhus men har plats för förvaring av ugnen inomhus i verkstaden.
Vad har ni för synpunkter kring:
- volym
- Ny eller begagnad ugn
- Topplock vs frontmatad
- Annat?
Vi hade varit så tacksamma för alla tips vi kan få! Målet är att komma igång i sommar!
Hej,
Om ni är några personer som av och till vill jobba med lera på hobbybasis, kan det vara klokt att inte välja en alltför stor ugn, som tar tid att fylla.
Nu vet jag ju inte hur många ni är, och hur ni har tänkt er att jobba,, men jag kan tänka mig att en toppmatad ugn på 60 liter borde räcka, samtidigt som man vid behov kan bränna någorlunda stora alster.
Eftersom ni tänker bränna stengods, ställer det en del krav på ugnens kvalitet och prestanda, för att undvika dålig långtidsekonomi och svajiga bränningar.
Ett typexempel på en bra sådan ugn är Nabertherm Top 60R.
Ny eller begagnad…? Om den är begagnad måste den (förutom bra prestanda) vara i mycket gott skick, om man vill undvika alltför mycket "meck" med den….
Det finns gott om begagnade "projekt" 😬 på marknaden, men om man inte är särskilt intresserad av själva "meckandet", bör man avstå….
Kortfattat, ungefär så….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-05-16 15:05 av Bo§e
Annat?
Kolla hur mycket ström ni har till tomten. Om ni har 16 ampere 3-fas kan ni köra det flesta rimliga ugnar. Om ni har inte har 16-ampere får ni ta nåt mindre på en-fast 10 ampere. Kolla att elen i fastigheten är OK med en elektriker, får lite sommarstuge vibbar. Om ni kör en ugn på 11 kilowatt drar den 16 ampere, när den är på vill den gärna ha all el som finns, kör ni tvättmaskinen samtidigt kan det blir lite lite till ugnen.