Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadkeramikugnar
Läst 790 ggr
jesskeramik
0

Nabertherm eller Rohde? Storlek?

Hej,

Jag ska snart äntligen beställa min första ugn. Planen är att jag ska få igång en kollektiv verkstad och hålla lite nybörjarkurser. Men fastnar i vilken storlek på ugn. Minst 140l tänker jag men ska jag kanske ända upp mot 190-200l?

Målet är kurs 1 gång i veckan minst och sen förhoppningsvis att jag får sällskap av några keramiker i verkstaden övrig tid. Det kommer finnas minst 5 drejskivor och lika många handbyggarplatser.

O så den eviga frågan. Märke på ugn? Rohde eller Nabertherm?

bjorn.lindberg
2

Tror det spelar mindre roll om du väljer Rohde eller Nabertherm, båda är bra. Hur varmt vill du bränna? Om du tar en stor ugn, 200 liter, och kör den på 16 ampere så kan det gå lite segt. Effekten per liter är det du vill kolla på. Som exempel, min Rohde TE 145 S har en effekt på 11000 watt (ungefär max vad du kan få ur en 16 ampere tre-fas) och en volym på 145 liter. Effekten per liter blir 75.86 watt per liter. Jag hade inte gått mycket under det för det jag använder ugnen till, kägla 10-11 ungefär. Om du vet att du inte tänker bränna nåt annat än säg kägla 6 kan det vara att du kommer undan med en större ugn på 16 ampere.

Bo§e
0

Instämmer med Björn.
Att "maxa upp" ugnsstorleken mot den tillgängliga elen, kan vara kontraproduktivt. Ju högre man bränner, desto mer kontraproduktivt, kan man säga…
Ett vettigt volym/effektförhållande leder till stabilare, och mindre svajiga brännresultat, samt inte minst lägre underhållskostnader.

En annan aspekt på storleksval, är att en större ugn inte alltid är fördelaktigt i en verksamhet, då det kan finnas en poäng med att inte bränna alltför sällan. Inte minst då det bedrivs kursverksamhet….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-05-18 13:27 av Bo§e
ler
0

Det saknas då fakta om hur mycket ström det finns, men med det antal drejskivor och arbetsplatser så fyller man en 200 liters ugn på ingen tid, det ska ju skröjas och glaseras så frågan är inte hur stor ugn man kan ha på en given säkring utan hur stor säkring måste man ha för att kunna ha lämplig storlek på ugnen, det är ju behovet man måste ha i focus och inte besparande

Bo§e
0

#3: Jo, tillgången på ström kan ju sätta gränser, beroende på hur stor verksamhet man tänkt sig, och det kan förstås bli befogat att höja säkringsstyrkan.
Men, att välja en "lågeffektsugn" för att få så stor ugn som möjligt inom ett givet amperetal, ser jag inte som en bra idé, om man tänker bränna stengods.

jesskeramik
0

#4: elen ska dras ny då det är ett stall som byggs om och allt behöver uppdateras och sättas 3fas-uttag.. 25A huvudsäkring idag och det vill jag helst inte öka upp.

Jag tänker att jag vill ha ett kontinuerligt flyt på bränningarna så den inte står still längre tider mellan.

jesskeramik
0

#1: jag jobbar bara med och kommer bara ha stengodslera i verkstaden så kägla 6 är väl det som kommer vara standard.

bjorn.lindberg
0

#6: Hur mycket ström kan du få? 16 ampere?

jesskeramik
0

#7: 25A huvudsäkring och ny el ska dras och trefasuttag ska sättas i verkstaden men kan man hålla sig till 16 så är det väl det smidigaste tänker jag.

bjorn.lindberg
0

#8: Ja tänker att det nog är vist att ha lite ström över i fall nån kör tvättmaskinen eller liknande samtidigt. Vi har samma upplägg i min verkstad, 25 A till fastigheten och 16 till ugnen. Fastigheten har ett bostadshus och några andra verkstäder/studios som iofs. inte kör keramikugnar men ändå. Man får gissa lite hur mycket som går åt till annat. Så vitt jag kan se har det aldrig varit nåt problem för ugnen att köra igenom programmet.

Hur som helst, jag har en Rohde TE 145 S, som jag är nöjd med. Gissar att Bosse hade rekommenderat en Nabertherm Top 140/R. Om du aldrig tänker bränna varmare än kägla 6 så kan det ju vara att det finns ugnar som passar bättre, lite oklart vad det skulle vara i så fall. Själv bränner jag kägla 10-11.

Bo§e
0

#9: Ja, självklart ligger Nabertherm Top 140R nära till hands att rekommendera, särskilt för mig som är "mångårigt präglad" 😁, men Rohde TE 145 S är heller ingen dålig ugn, och båda passar bra, om man vill utnyttja 16A optimalt, och samtidigt få en rimlig långtidsekonomi, och stabila bränningar.
Jag ser båda som bra kandidater, om det är en toppmatad ugn du tänker på..

• Redigerat 2026-05-18 20:42 av Bo§e
jesskeramik
0

Tack snälla för all hjälp. Jag slår ett öga på dessa två och jamför lite.

bjorn.lindberg
0

#11: När/om du begär in offerter på en ugn, kolla vad det kostar att få lite extra hyllor, pelare, extra element och en uppgraderad kontroller. Med lite tur kan du få en bättre deal. Som exempel skickar Rohde en ST 310 med ugnarna, vill du ha en ST 411 istället kostar det kanske 1000-1500 att få den uppgraderad. Köper du en ST 411 löst ligger de på runt 5000 plus frakt.

jesskeramik
0

#12:Grynt! Är väldigt tacksam för alla tips!

ler
0

Naber 140R kostar 4990€ och 190R 5600€ det är ju också en slags pengar men man har ju ugnen i många år om man sköter om den

Bo§e
0

Men 190R har 13,5 kW effekt, och kräver minst 20A säkringar.

osv
0

Kidnappar tråden och undrar om någon känner till hur bra Kittec X 215 SX
står sig mot en Nabertherm 190 R?

Utifrån beskrivning ser jag ingen större skillnad på dom men jag har ingen erfarenhet av hur bra kvalité Kittec har.

Bo§e
1

#16: Effekten är nästan densamma (13,4-13,5 kW), men att Kittec-ugnen är 25 liter större, ger den litet sämre utgångsläge, när det kommer till elementekonomi och att orka hålla jämna stengodsbränningar över tid.

Dessutom (genom att titta på bilderna) tycker jag mig uppfatta att Kittec-ugnen har litet tunnare väggar och lock än Nabertherm, vilket, om det stämmer, skulle förstärka ovannämnda effekt/volym-faktor negativt.
Detta är dock bara ett synintryck, då jag ser bilderna.

Min spontana uppfattning är därför att Kittec-ugnen inte riktigt lever upp till Nabertherm-standarden…

• Redigerat 2026-05-20 20:38 av Bo§e
ler
1

Jag tänker precis som Bosse

osv
0

På Brännpunkt hemsida läste jag nu om Kittecugnen:
"Keramiska skumstenar är en innovation med utgångspunkt i att utveckla ett högtemperaturtegel som är så energibesparande som möjligt Ett eldfast material som är världsunikt och patenterat. NewGen tillverkas i Centraleuropa speciellt utvecklat för värmeisolering av ugnar. När keramisk skumtegel installeras i ugnar minskar energibehovet avsevärt, liksom uppvärmnings- och nedkylningstiderna"

Det kanske väger upp det. Men det lutar mot Nabertherm. Har en sedan tidigare och gillar den.

ler
1

#19 ja men det är inte alltid att det är en fördel med låg massa i en ugn, en fiber ugn som också kan värmas upp mycket snabbt har också väldigt liten massa och kyler kriminellt fort, inte så bra för keramiken, bättre med sten och tilläggs isolering

Bo§e
1

#19: Ja, visst kommer det nya material, men att tro att man genom isolering kan kompensera för ett sämre volym/effektförhållande, är enligt mig ett feltänk.

Elementen i en "lågeffektsugn" kommer att bli "sega" tidigare och förbrukas snabbare oavsett isolering, om effekt/volymförhållandet är av den "optimistiska" sorten.
Det man möjligen (kanske) kan tjäna i elkostnad just i början, får man betala senare, i form av långa bränningar och fler elementbyten. (Och "svårtolkade" brännresultat)

Och, precis som Ler nämner (#20), får vi heller inte glömma avkylningen.

Nej, det går inte att "isolera" bort problemen med låg effekt, om hela ekonomin räknas, och om stabila bränningar över tid värdesätts….

Dessvärre har det i alla tider varit ett lättsålt argument, men en ugn fungerar inte riktigt som t.ex. ett hus…

• Redigerat 2026-05-20 21:53 av Bo§e
Lollolollo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 11
Förhandsgranskning av bild 2 av 11
Förhandsgranskning av bild 3 av 11
Förhandsgranskning av bild 4 av 11
Förhandsgranskning av bild 5 av 11
Förhandsgranskning av bild 6 av 11
Förhandsgranskning av bild 7 av 11
Förhandsgranskning av bild 8 av 11
Förhandsgranskning av bild 9 av 11
Förhandsgranskning av bild 10 av 11
Förhandsgranskning av bild 11 av 11

Hej,

Jag har en Uterm från 1984 med ny styrning som tyvärr stått oanvänd i sex år hos mig. Innan ska den ha fungerat fint. Som ni ser har den rostat på utsidan och temperaturmätaren är av. Elementen är nya. Den går igång men vad jag förstår ska man inte köra den med trasig temperaturmätare. Vet inte heller om den går att köra med den trasiga plåten och element som sitter lite löst pga tegelspricka.

Jag är på jakt efter reservdel till temperaturmätaren (har mejlat Cebex och Uterm)men undrar vad ni vana keramiker säger om denna gamla ugn? Jag bor i Lund och finns det någon som vill hjälpa mig vidare på plats skulle jag bli oändligt tacksam. Jag vill bara få igång den men undrar ibland ens om det kommer gå. Vad tror ni? All hjälp tas tacksam emot, var ni än befinner er🙂Tack på förhand!

Bo§e
0

#22: Hej,

Rosten på utsidan behöver du inte bry dig om.

Utan termoelementet (temperaturmätaren) kan inte ugnen köras.
Att ugnen startar, kan tyda på att tråden inuti är hel, och då behöver du bara byta skyddsröret.
Kontakta Uterm angående detta.
Om hela termoelementet behöver bytas, är det viktigt att den är kompatibel med mätsystemet i din styrutrustning, och bara Uterm kan tala om vilket mätsystem som gäller. Kan vara "S" eller "R". De behöver veta vilken styrutrustning du har.

Sprickorna: Troligen ingen fara. Peta in keramisk ull i dem, med t.ex. en glasspinne.

Elementen: Se framför allt till att inget element kan komma i kontakt med något annat element.
Behöver du byta något element, kontakta Uterm.

jesskeramik
0

Fortsättningsfråga…. nabertherm, bör man köpa till bottenvärme?

ler
0

Vad menar du med det? Det är ju alltid värme i botten på nabers ugnar

• Redigerat 2026-05-28 12:52 av ler
Bo§e
0

#24: Om du frågar mig, är det inte nödvändigt. Men viktigt att ugnen är av modell "R".

#25: Bottenelement är en frivillig "option" hos top-ugnarna.
Självklart bra, men enligt min uppfattning inte nödvändigt.

ler
0

Ja nu är jag med, tänkte fel, hade kammar ugnarna i tanke

ler
0

#26 nej helt klart inte nödvändigt, en kompis har 140 liters modellen och där är det inte några problem med värmen och 16R som jag hade funkade helt utan problem

jesskeramik
0

Nabertherm säljer bottenvärne som tillbehör

"Behöver du extra temperaturjämnhet för dina arbeten? Då rekommenderas bottenvärme som extrautrustning i ugnar från 80 liter och uppåt"

jesskeramik
0

Ah okej! Det kanske kan köpas till i efterhand om man mot förmodan skulle känna att det är nödvändigt

ler
0

Nej det går inte, det är gjort från början