Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramikugnarugnsproblem
Läst 226 ggr
Lollolollo
0

Renovering av Utermugn från 1984

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 12
Förhandsgranskning av bild 2 av 12
Förhandsgranskning av bild 3 av 12
Förhandsgranskning av bild 4 av 12
Förhandsgranskning av bild 5 av 12
Förhandsgranskning av bild 6 av 12
Förhandsgranskning av bild 7 av 12
Förhandsgranskning av bild 8 av 12
Förhandsgranskning av bild 9 av 12
Förhandsgranskning av bild 10 av 12
Förhandsgranskning av bild 11 av 12
Förhandsgranskning av bild 12 av 12

Hej,

Jag har en Uterm från 1984 med ny styrning som tyvärr stått oanvänd i sex år hos mig. Innan ska den ha fungerat fint. Som ni ser har den rostat på utsidan och temperaturmätaren är av. Elementen är nya. Den går igång men vad jag förstår ska man inte köra den med trasig temperaturmätare. Vet inte heller om den går att köra med den trasiga plåten och element som sitter lite löst pga tegelspricka.

Jag är på jakt efter reservdel till temperaturmätaren (har mejlat Cebex och Uterm)men undrar vad ni vana keramiker säger om denna gamla ugn? Jag bor i Lund och finns det någon som vill hjälpa mig vidare på plats skulle jag bli oändligt tacksam. Jag vill bara få igång den men undrar ibland ens om det kommer gå. Vad tror ni? All hjälp tas tacksam emot, var ni än befinner er🙂Tack på förhand! Se kommentarer för fler bilder

• Redigerat 2026-05-20 22:08 av Lollolollo
Lollolollo
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#0:

Lollolollo
0

bilder på rosten

Lollolollo
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

bilder element

Bo§e
0

Hej,
Du fick svar i den andra tråden, men jag flyttar det hit:

Hej,

Rosten på utsidan behöver du inte bry dig om.

Utan termoelementet (temperaturmätaren) kan inte ugnen köras.
Att ugnen startar, betyder antagligen att tråden inuti är hel, och då behöver du bara byta skyddsröret.
Kontakta Uterm angående detta.
Om hela termoelementet behöver bytas, är det viktigt att den är kompatibel med mätsystemet i din styrutrustning, och bara Uterm kan tala om vilket mätsystem som gäller. Kan vara "S" eller "R". De behöver veta vilken styrutrustning du har.

Sprickorna: Troligen ingen fara. Peta in keramisk ull i dem, med t.ex. en glasspinne.

Elementen: Se framför allt till att inget element kan komma i kontakt med något annat element.
Behöver du byta något element, kontakta Uterm.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-05-20 22:22 av Bo§e
Lollolollo
0

#4: Tack snälla!!!

Vad kan hända om elementen kommer i kontakt?

Tack igen🙏

Bo§e
0

#5: Om ett element kommer i kontakt med ett annat, blir det någon form av kortslutning, och ofta brinner de av innan proppen hinner gå….

Bo§e
0

Detta är en av Uterms första ugnar, och de var (mer eller mindre) kopior av Ruben Lind-ugnarna.
De såldes ofta med engelska styrutrustningar, och det är osäkert om de jobbar med mätsystem "S" eller det engelska systemet "R".
Om du måste byta termoelementet, kan därför bara Uterm veta vilket system det är, så chansa inte…!

Men, med litet tur, klarar du dig kanske med att bara byta skyddsröret….?

• Redigerat 2026-05-20 23:17 av Bo§e
Lollolollo
0

Tack för att du delar din kunskap! Så uppskattat! Hoppas få svar från Uterm i morgon😀

Lollolollo
0

Och hur vet jag om det bara är skyddsröret som måste bytas förresten? Förlåt för alla frågor det var nog den sista!

Bo§e
0

Om insatsen (tråden) är hel, kommer du att se en temperatursiffra på displayen, och ugnen går att starta.
Då behöver du bara skyddsröret.

Lollolollo
0

#10: Tack! Då ska den funka för när jag drog igång ugnen steg tempen. Tack snälla för dina svar!