Ny blandare till stengodsleran?
#0: Hej Lennart! Nu blev jag nyfiken. Blandar du egen stengodslera? Jag vet ju att du gjort egen Porslinslera för jag har en gång vunnit en liten porslinsskål som du gjort och dessutom ett paket av din lera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2026-05-23 11:01 av Ulla
En kompis köpte en stor degblandare från ett nerlagt bageri och den funkar väldigt bra till att blanda lera
#2: Menar du den här sortens blandare , med en stor krok…?
En sådan minns jag från Leksands Folkhögskola, runt 1968-70, i den dåvarande gamla keramikverkstaden. Den var enormt kraftig och funkade väldigt bra. Den var också relativt tyst, som jag minns….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-05-21 22:11 av Bo§e
Ja precis det liknar den
#1: Ja jag gör stengodslera + Porslinslera
Har slitit ut 2 st degblandare av äldre typ
Har också tänkt att använda tvångsblandaren till lerklining på väggar i torpet
Jag har sett dom som använder cementblandare till att blanda glasyrpulver och det funkar också bra
#5: Törs man fråga vad du använder för leror i stengodsleran? Har varit sugen på att blanda stengods men så vitt jag kan se finns den inte nån eldfastlera/fireclay att köpa i Sverige. Tänker nån mager lera som kan blandas med mindre delar ball clay, fältspat och sand. Alternativet är att köpa från Tyskland men det blir dyrare med frakt och jag har ingenstans att förvara en big bag med lera.
Har du ingen plats så är det nog inte lönsamt att blanda själv, annars så kan du ju köpa från Witgert som har många olika typer av pulverlera och även shredded, flakes och vad man nu kan önska sig
#7: Vad jag använder för leror i olika stengods leror ?
Ball Clay Hymod A1, Extra vit Kaolin, vit Bentonit
Har haft turen på min sida när 2 olika företag köpt upp lagerlokaler och kontaktat mej om jag var intresserad Kaolin och Ball Clay fick materialet mycket billigt
Man kan få sin lera tillverkad minst 1 ton hos Carl Jäger i Tyskland har online shop
- Redigerat 2026-05-28 10:33 av L.A.E
#9: Tackar för ditt svar. Det jag hade velat ha är möjligheten att köpa en 25 kilos påse med lämpliga leror hos nån försäljare. Lite som jag föreställer mig att man kan göra i USA och Storbritannien. Det blir rätt svårt att prova fram leror när man måste köpa ett ton. Tror det får bli som ler föreslår att jag kollar på Witgert sortiment.
#10: Vad jag menar är om man har tagit fram en lera efter små tester och är nöjd
så kan man låta tillverka 1 ton lera
När jag testar mig fram till en ny ler typ så börjar alltid med 100 g i första testet, 1kg sen vidare till 10 kg om jag är nöjd så blir det 100 kg eller mer
Det finns lera i pulver form ex vit 208 ,209 som man kan ha som grund, ett av alla företag som säljer
ex BOHUSLÄNS KERAMIKLERA
- Redigerat 2026-05-28 10:49 av L.A.E
#11: Ja precis, det är det som är planen. Men en big bag lera är lite mycket om man bara vill göra lite prover.
#12 ja klart det är ju helt vansinnigt om det inte skulle fungera så står man där med ett ton eller mer om man nu ska ha flera olika leror, måste vara möjligt att få små prov
- Redigerat 2026-05-28 11:52 av ler
#0: Hej L.A.E
Jag har en rejäl blandare som uppskattningsvis klarar 50-80 kilo per satsning.
Tveksamt om jag kommer få användning av den.
#14: Hej!
Ser att jag har missat att svara ,just nu har jag igen plats för någon större
blandare men tackar för erbjudandet.