Glasyr som ”delar sig”
Vad kan ha hänt med min älskade glasyr; Koppargrön matt från Cebex?
Det är som att det gröna är för tungt, att glasyren skiktat sig. Denna skålen är doppad, som vanligt. Först röra upp glasyren ordentligt , sen ner i hinken ca 3 sek, dra upp och tömma. Före bränning syntes tydligt det gröna som mörkare fält i glasyren.
Jag har spätt den lite, för den var för tjock senast. Jag har även haft i lite ställmedel, ( även det från cebex) för den satte sig så hårt i botten.
Någon som har något tips på hur man kan rädda den? Jag har ca 10 liter….
Oj, den verkar ha skiktat sig rejält.
Först några kontrollfrågor:
Är det första gången som den beter sig så här, efter att ha fungerat bättre tidigare…? I så fall, vad är förändrat…?
Vilket ställmedel har du använt…?
Vilket redskap använder du för omrörning…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Det kan ju omöjligt vara upprört ordentligt
Tack Bosse för snabb respons 🙂 Du är en klippa!
#1: Ja det är första gången!
2: jag har haft i mer ställmedel, från cebex, etiketten är förstörd, men jag tror det står vnr 2873 ( eller 2373)
Samt spätt den med rent vatten.
Jag har flyttat till Kroatien med hela verkstan 😁 men bränt denna glasyr en gång innan, efter flytten, och då var den som vanligt, men lite tjock, det var därför jag spädde med vatten.
Bild på kanna från förra bränningen.
3: jag rör alltid med toaborstar från IKEA.
Fick ett påstående i tråden att den omöjligt kan ha varit tillräckligt rörd. Men det var den verkligen, men det var som att den delen som troligen är kopparsulfat i glasyren bar ”föll” rakt igenom! Den ”bars” inte alls av övriga ingredienser.
Så nu undrar jag om det finns något att göra?
Under flytten lät jag alla glasyrer jag hade torka ut helt i torra kakor, sen krossade jag dem och blandade i nytt vatten. Har funkat fint på alla glasyrer, tänker om det kanske är min räddning? Att torka ur glasyren på nytt?
Tacksam för tips och råd ☀️
Det kan knappast vara kopparsulfat eftersom det är vattenlösligt
#3: Flera olika ställmedel från Cebex har artikelnummer som börjar på 287….
Är ditt ställmedel flytande eller i pulverform, och vilken färg har det….? Hur ser förpackningen ut…?
Vill inte måla f-n på väggen, men tänker att det vore bra att konstatera att det inte är någon "deflocculant" för gjutlera (!), som också, dumt nog, har benämningen "ställmedel". Då skulle man få precis det resultat som du visar, eftersom dess verkan på en slamma är motsatt…
Som Ler säger, kan det inte vara kopparsulfat, som ju är vattenlösligt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-05-29 19:34 av Bo§e
Hmmm, Ställmedlet är genomskinligt och flytande, ganska doft fri. Jag köpte en liter för flera år sedan doseringen är 5-10 droppar / liter. Flaskan är vit i plast syns fortfarande att det är från Scandinavian Ceramics
Uppskattar all tankemöda ni lägger på detta. Som ni märker har jag ingen kunskap om ingredienser eller egenskaper av glasyrers innehåll 🙃