Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningverkstadkeramikugnarugnkeramikugnbränningkeramikverkstadbrännaelugnlokal
Läst 217 ggr
Sofi_123
1

Installera ugn i bostadshus

Hej!
Jag ska starta upp verkstad på källarplan i ett bostadshus ( fått godkänt för att ha denna verksamhet)

Vi har även fått godkänt för att ta hål för att dra ventilation. Min oro gäller nu att det ska orsaka något problem för grannarna som bor runt omkring i huset, att utluften ska lukta för mycket ?

Någon som har erfarenhet av att ha lokal i bostadshus. Hur har ni löst ventilationen ?

Bo§e
1

Hej,

För det första skapar bränningar i elugn aldrig någon särskilt stark lukt, och dessutom blir utluften snabbt utspädd med kringliggande luft.
Tror inte att jag hört talas om att lukt har varit ett problem någonstans….
Om du frågar mig, kommer det inte att bli någon olägenhet, eller ens märkas….🙂

Tänk på att montera ett kallrasskydd av något slag, för att undvika att kall vinterluft strömmar in, när fläkten inte används.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-06-04 11:28 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

Vi har ventilation på ugnen i verkstan. Ibland undras det om det är nåt farligt, vilket det knappt är, samtidigt vill man inte ha ångor inne i verkstan. Då kommer följdfrågan huruvida det är vist att släppa ut ångorna i luften. Det enkla svaret är att om du är OK med bilar på gatan utanför så är det helt fint med en ugn som ventileras ut. Ingen hade velat ha en bil på tomgång i sitt vardagsrum i 12 timmar. En rimlig jämförelse som är användbar när man diskuterar med nojiga grannar, sätter saken natur i proportion.

Bo§e
0

Man får ha i tankarna att det som passerar fläkten och kommer ut är rummets luft, inklusive ångorna från ugnen, vilket betyder att koncentrationen, redan i det stadiet, inte är så hög.
Därefter späds luften ut ytterligare, när den kommer ut i det fria.

Oro baserad på okunnighet är naturligt, och kan skapa diskussioner och frågor, innan allt kommer på plats, men sedan ändras perspektivet.

"Don't Panic" (Douglas Adams)