Ugn garage ventilation
Hej!
Jag håller på att inreda en keramikstudio i en gammal stenlänga i Skåne och funderar på placering och ventilationen till min ugn.
Ugnen är en Rohde TE MCC+ elugn och kommer att stå i ett stort garageutrymme med högt i tak och tjocka stenväggar. Jag planerar bara att bränna under sommarhalvåret eftersom utrymmet blir för kallt på vintern.
Min fråga är: måste jag installera en separat ventilation/utsug direkt från ugnen, eller räcker det med att vädra ordentligt via portar och fönster under och efter bränning?
Jag vill naturligtvis göra rätt ur både säkerhets- och hälsosynpunkt, men försöker samtidigt förstå om ett ventilationssystem verkligen är nödvändigt i ett så stort utrymme.
Är det någon som har erfarenhet av en liknande lösning eller kan dela med sig av hur ni har gjort?
Tack på förhand!
Hej,
Med stenväggar, och om rummet är stort, och framför allt högt i tak, kan du säkert nöja dig med "naturlig" ventilation, i form av ett fönster på glänt, dvs ett litet korsdrag.
Nu vet jag förstås inte måtten på rummet, eller ugnens storlek, men att döma av din beskrivning, tror jag att det går att ordna så här enkelt.
Om ugnen skall stå där på vintern, mår styrenheten bra av att du tar in den i bostaden när du inte bränner. Elektronik kan vara känslig för temperaturväxlingar med vidhängande kondensfukt…
För övrigt är det inga problem att bränna på vintern. Om det är riktigt kallt, kan det hända att styrenheten registrerar "minusgrader" och vägrar att starta, men du behöver bara öppna ugnen och värma insidan litet grand med en hårtork eller värmepistol, så startar den snällt…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-08-03 19:42 av Bo§e
#1:
Tack så mycket för alla bra tips, det uppskattas verkligen!
Det låter som att jag kanske kan klara mig med naturlig ventilation. Jag har möjlighet att öppna en stor garageport i ena änden och en dörr i den andra, så det går att få ett ordentligt genomdrag. Takhöjden är cirka 4,5 meter och hela garaget är ungefär 100 kvm. Själva verkstadsdelen där ugnen ska stå är cirka 7 × 6 meter. Jag bifogar en bild så att det blir lättare att få en uppfattning.
Eftersom det här är ett semesterboende är det dessutom lite oklart hur många bränningar det blir per år, men det kommer sannolikt inte att röra sig om någon regelbunden veckovis användning.
Ett alternativ som jag också funderat på är att bygga ett separat rum i garaget för ugnen. Samtidigt tänker jag att det kanske blir svårare att få till en bra ventilation där än i den öppna lokalen. Hur hade du resonerat kring det?
Det där blir inte något problem alls, som du säger öppna dörrarna om det behövs, själ hade jag en liten verkstad/laboratorium på 6 kvadratmeter och där hade jag en liten top ugn 16 liter, jag öppnade bara dörren då var det inte alls något problem, har sett och har haft verkstäder som har varit mycket mindre än det som du har, det ser i övrigt väldigt fint ut och jag hoppas att du får det trivsamt 🤗
#2: Det kommer att fungera fint, i synnerhet som du har möjlighet att öppna på olika ställen vid behov.
Takhöjden ger rummet den volym som gör det möjligt.
Att "bygga in" ugnen i en liten "skrubb" är kontraproduktivt, och skapar fler nya problem än vad det gör nytta…..
Med den stora rumsvolymen har du ett bra utgångsläge, precis som det är.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#3: tack snälla!