Keramik iFokus

Keramik

Etikettugn
Läst 65 ggr
asaohl
2026-08-22 10:28
0

Plats till keramikugn

Inför köp av keramikugn som bränner stengods är jag tacksam för era tips och erfarenheter av rum/utrymme till keramikugnen.
Var har ni er keramikugn? I verkstaden, förråd, rum, annat utrymme, garage, källare, isolerat/oisolerat?
Hur många m2 har ugnen?
Vad är det för väggar och golv runt ugnen?
Vilken väntelation används?
Och annat att tänka på.

Bo§e
2026-08-22 12:35
1

Vi börjar med länken till dessa filmer. De visar ett bra exempel på en vettig ugnsmiljö och kan fungera som inspiration.

En lämplig fläkt är denna.
Anslut gärna ett tyristorreglage till fläkten, så att farten går att reglera (som på filmen). Den behöver ju inte gå med full fart hela tiden.

Ugnen skall placeras luftigt, och inte för nära något känsligt material.
Att stänga in ugnen i en liten "skrubb", är kontraproduktivt.

Om ugnen har ett stativ, åtminstone 15-20 cm högt, behövs egentligen inget speciellt golvmaterial, men det kan ändå vara förståndigt att skydda golvet med en plåt eller gipsplatta. Om gipsplatta används, lägg en list runt plattans kanter, som annars snart blir söndertrampade och fula.

Väggmaterial: Om ugnen står luftigt placerad, spelar väggmaterialet ingen större roll. Plast skall förstås undvikas.

Det får inte bli varmare än max 40-45°C i ugnsutrymmet, när det är som varmast. Vid högre rumstemperatur riskeras att styrenhetens referensvärde förskjuts, så att den mäter fel (överbränning).
Ventilationen skall se till att det inte händer.

Glöm inte något, liggande på ugnen. Det har orsakat tillbud mer än en gång….

Detta blev litet kortfattat, men jag tror att jag fick med det viktigaste.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

SaPe
2026-08-26 20:54
1

Jag har min ugn i isolerat garage. Den står på en platta med hjul så när den inte används skjuter jag in den mot väggen. När den används står den minst 1m från närmaste vägg. Har ingen isolering nedåt och vanliga väggar.

I taket har vi installerat en kanalfläkt som suger ut luft under bränningen. Har inte hittat någon lämplig fläktkåpa så än så länge utan.

I mitt garage blir det uppåt 30 grader som varmast. Ca 45 kvm garage. Men hur varmt det blir beror på ugnsmodell. Min är inte så välisolerad.