Vad har hänt med leran?!
Mörkbrun stengodslera (enligt uppgift) med 10% chamotte, skröjbränd i 940 grader och sedan bränd igen i 1200 grader. Det är en äldre lera som jag köpt billigt och blött upp igen för att kunna använda. Är det chamotten som har fällt ut? Den ljusare skålen var glättad, så den är inte glaserad. Små vassa ljusa taggar överallt. På den mörkare skålen syns som små vita prickar under den transparenta glasyren. Ingen jag har visat det för har sett något liknande.
Varför har det blivit såhär? Någon som vet?

- Redigerat 2026-08-25 21:30 av Jauru
Ja det liknar ju chamotte men inte helt lätt att se, har du svampat det eller vad eller hur har du gjort det? Torkar man av ytan med en svamp så kan chamotten träda fram men det skulle du ju ha sett redan innan det blev bränt, chamotten kan inte fällas ut eftersom det inte är upplösligt i vattnet så det kan bara träda fram med rent fysisk påverkan
- Redigerat 2026-08-25 21:41 av ler
#1: Det var slätt både före och efter skröjen och taggarna syntes/kändes efter glasyrbränningen. Jag slipade bort någon vass kant mellan bränningarna men i övrigt var det inget konstigt. Det känns som grovt sandpapper när man drar fingrarna över. Det går att gnugga bort dem med milt våld.
Kan det vara temperaturen ändå? Jag har inte sett någon maxtemperatur, men han jag köpte av sa 1240 grader ungefär. Det fanns ingen temperaturangivelse på påsarna. Jag har testat och bränt på 1200 för att vara på säkra sidan.
Ja då kan vi utesluta chamotten, det där har jag aldrig sett eller hört talas om under mina 53 år med keramiken, men det måste ju vara något som kristalliserar ut, kanske du kan lägga något av det i vatten eller ättika och se om det kan lösas upp
#3: Det ska jag prova 🙂👍
Tack för tipset!
- Redigerat 2026-08-25 22:31 av Jauru
Kan den vara magrad med sand som har hyfsat låg smältpunkt, och kanske får hjälp av andra ämnen i leran som flussar sanden, som i sin tur blir små glaspärlor på ytan?
Jag har sett exempel som liknar detta, och då har det visat sig vara fältspat som trängt upp, men då har det mest liknat "pärlor" på ytan, och inte format sig som "korvar", som i det här fallet….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Sand tror jag inte att det är eftersom sand normalt har ett högt smältpunkt och fältspat? I så fall är det någon som har blandat en lermassa själv, fabrikerna här i Europa använder nog inte fältspat i sina leror när dom bara kan gräva upp fungerande lera.
#7: Som jag förstod det, är det köpelera, ev från någon norsk leverantör. Men påsarna är inte märkta mer än 10% chamotte, så mer vet jag tyvärr inte.
#7: Fallen med grova fältspatskorn som jag minns, var faktiskt från Vingerling. Minst ett av dem gällde K118.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-08-26 21:40 av Bo§e
Det som jag misstänker är sulfater i kombination med krita och eller magnesium on man närmar sig temperatur gränsen så kan det bli så, det kan också hända med en glasyr som innehåller typ bariumsulfat och krita och eller magnesium, men oftast blir det snarare flagor