Keramik iFokus

Keramik

Läst 94 ggr
Sandra Nordholm
2026-08-23 09:28
0

Felmeddelande temperaturgivare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej!
Min ugn (Evenheat) ger felmeddelande (EEEE) = temperaturgivare. Är det lönt att byta och var köper man en ny? Givaren är 13 cm. Köpte ugnen begagnad och har inte själv haft igång den tidigare. Vet någon vad det är för givare (se bild)? Jag tänker att det är en K-givare efter att ha läst på men hittar ingen märkning som stärker teorin. Tacksam för hjälp!

ler
2026-08-23 09:35
0

Ja klart att du ska byta givaren, typ K är inte dyr, men det är ju då en lergodsugn, kan du ta en bild på typskylten? Det är nog lättast att kontakta någon förhandlare, vet inte om brännpunkt kanske kan hjälpa dig med en ny

Sandra Nordholm
2026-08-23 09:58
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1:

Sandra Nordholm
2026-08-23 10:01
0

#2: Kan inte se på skylten vilken typ av givare ungen har!?

ler
2026-08-23 10:42
0

Nej men det kan ju Bosse säga, men det ser ju ut som om det är skaplig effekt på den, nu vet jag inte hur stor den är men den ser inte så stor ut

Sandra Nordholm
2026-08-23 11:20
0

Den är på 55 liter.

Bo§e
2026-08-23 11:47
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ja, det syns helt klart att det är en K-givare.
När man läser på om Evenheat "Perfect-Fire", framgår också att systemet jobbar med K.

K-system är olämpliga för stengodsbränning, eftersom det "äter" givare i rask takt.
Om din givare är trasig, är det m.a.o. inte konstigt, om någon försökt använda ugnen till stengods.

En annan sak:
Jag kan se fel, men har givarkabeln ett vitt ytterhölje..? (vilket är litet skumt. om mätsystemet är K )….
Kan du visa givarkabeln närmare, och tala om vilka färger dess två innerkablar har….?
Detta för att konstatera om någon har "grejat" med utrustningen…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-08-23 12:32 av Bo§e
Sandra Nordholm
2026-08-23 13:32
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tack Bosse! Hjälper dessa bilder. Såg inte ut som om givaren någonsin varit bortskruvad innan jag började greja det den. Ja, givaren har ett hölje på undersidan och är fri på ovansidan. Kablarna är textilklädda. Jag kan se en liten röd tråd i den högra och en gul tråd i den vänstra om jag håller givaren ifrån mig likt bilden.

Bo§e
2026-08-23 13:53
0

#7: Det är fortfarande litet konstigt.
Röd och gul innerkabel kan förekomma vid K, men då skall ytterhöljet vara gult.
Nu ser ditt vita ytterhölje mera ut som en "slang", så det kan vara så att två korrekta innerkablar är instoppade i en "slang" med fel färg….
Och då är ju allt ok, så långt.

Vid röd/gul K-kabel, skall den gula anslutas till pluspolen.

Röd och gul innerkabel, förekommer inte vid "S", så den kan vi nog utesluta.

Det är troligen korrekt.
Ville bara kolla detta, eftersom jag reagerade på att ytterhöljet har "fel" färg.

K-givare finns hos de flesta leverantörer. Antingen som "komplett", eller enbart trådinsatsen. Egentligen behöver du bara trådinsatsen.
Längden är oviktig, så länge givaren åtminstone sticker in några cm i ugnen.

Frestas inte att köpa någon billig K-givare på nätet. De billigaste är oftast extremt tunntrådiga, och har ännu kortare livslängd, än den du har. Det kan förstås finnas undantag.

I praktiken är ett K-system, även med en "bra" givare, olämpligt för stengods, och ugnen får betraktas som lergodsugn.

• Redigerat 2026-08-23 13:58 av Bo§e
Bo§e
2026-08-23 14:19
0

Många amerikanska ugnar levereras med K-system, vilket egentligen är ett otyg….😕…och skapar fel förväntningar om vad ugnen faktiskt kan användas till.
Det förrädiska är att ett K-system faktiskt kan mäta höga temperaturer, men enbart korta stunder i de högre gradtalen, pga att givaren annars förbrukas snabbt.

Jo, det är billigt…..men inte för ägaren, om det bränns stengods….

Och var gång en givare "bränns upp", blir det också en "sabbad" bränning, vilket förstås har en hög "irritationsfaktor"….😕

K duger bara till lergods.
Max 1100°C "for continuous use" är vad man har att förhålla sig till.

• Redigerat 2026-08-23 14:38 av Bo§e