Keramik iFokus

Keramik

Läst 45 ggr
Trolmen
0

felsökning scandiaovnen ISO-combi 500

Min ugn funkar inte riktigt som den brukar. Mäter värme arbetet med temp check ringar och normalt ligger hela ugnen runt 1240-1260. Nu mäter jag 1240 i topp 1219 i botten. Normalt brukar det vara lite högre temp nederst. Mätt motstånd i alla slingor och det ser inte ut att vara något brott. Någon som kan ge mig hjälp i min felsökning.

Bo§e
0

Skedde förändringen plötsligt, eller har det kommit smygande…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2026-10-02 17:00 av Bo§e
Trolmen
0

Det har nog skett plötsligt men det har inte varit med ringar alla bränningar så inte riktigt säker.

Bo§e
0

Ok. Jag tänker i första hand att det ligger inom ramarna för normalt slitage på elementen. De slits ofta litet ojämnt uppe och nere, och bottenelementen sitter i en tuffare miljö..

Men, om du upplever att det uppstått plötsligt, kan det vara intressant att mäta spänningen (V) hos de tre faserna, för att konstatera om det råder ett spänningsfall på någon fas.
Detta skall förstås mätas medan ugnen jobbar, och gärna vid några olika tidpunkter på dygnet.

• Redigerat 2026-10-02 17:30 av Bo§e
Trolmen
0

tack för input. var mäter jag faserna bäst?

Bo§e
0

Det går bra att mäta direkt på den första plinten, där kabeln kommer in.
Mät fas mot nolla, en i taget.
Skriv upp siffrorna, och prova igen, vid någon annan tid på dygnet, för säkerhets skull.

Det går också att göra mätningen i stickproppen, om man skruvar isär den, men det blir litet mer pilligt…

Om du inte upptäcker några stora spänningsavvikelser, är det lämpligt att gå vidare, och mäta strömmen (A) på samma sätt.
Om du då upptäcker en avvikelse hos någon av faserna, misstänker jag att det är naturligt slitage som du ser.

• Redigerat 2026-10-02 19:50 av Bo§e