Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1036 ggr
drake3
0

Utprövning av ny glasyr

Hur gör ni när ni blandat ihop en ny glasyr?
Själv är min ugn på 250l. Skulle varit bra med en lite mindre också så man kunde testa i…….men….det bli ju aldrig lika i olika ugnar…

Ska man köra ett par "skålar" med nya glasyren eller glaserar ni till full ugn?

susanne.k.wall
0

Jag bränner prover i en full glasyrugn när jag bränner annat. Om det är samma temperatur förstås. Då får man rätt ugnsatmosfär, det blir ju skillnad att bränna exv tre saker i en ugn mot att ugnen är helt fullsatt.

Annars kan man bränna bara proverna, men då skulle jag stoppa in så mycket sättmaterial som möjligt för att det ska likna en "riktig" glasyrbränning.

Jag skulle inte rekommendera att glasera en full ugn med en glasyr jag inte provbrännt. Provbränn nya glasyren gärna fler än en gång för att se hur den fungerar i olika sammanhang, glasera tjockt, tunt, lager på lager osv och kolla hur den blir. Glasyrer kan busa med en, det har jag märkt under åren. Lycka till! Susanne

helenahenstedt
0

Instämmer med föregående. Kolla också hur glasyern funkar in och utvändigt, på plana ytor, skarpa kanter osv. Och olika leror om du använder fler än en sort.

Blanda först upp för några prover, verkar det bra blanda lite mer och när du är nöjd blanda 5 kg eller vilken mängd du nu brukar ha dina glasyrer i.

lotta2
0

Provbränner alltid några prover eller ett par skålar med i annan glasyrugn först. Sedan glaserar jag aldrig en hel ugn med en ny glasyr innan den har fått följa med minst en bränning till utan problem, för jag har flera gånger gått på vita glasyrer som sett så fina ut i mina prover och sen kommit ut med massor av nålstick. Så jag är hemskt trött på alla turer till tippen med vita glasyrer. Skumt.

Håller med # 1 och 2 , glasera tjockt och tunt, på olika leror om du kan och sätt flera prover i samma ugn gärna på både  kalla och varma platser om du vet var dom finns i din ugn. Använd gärna käglor också så du vet vilken den egentliga temperaturen i ugnen var.

mangobango
0

En del keramiker har en liten miniugn för att bränna endast provugnar. Dessa brukar man kunna hitta begagnat för en billig penning.