Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 1427 ggr
[karamell]
0

Dekaler på färdigköpt gods

En liten undran???? Är det någon som har provat att lägga dekaler och sen bränna upp köpta muggar, alltså vanliga billiga redan glaserade pryttlar typ från duka, jag fnular på om dom tål 800 grader, de borde ju det, men om någon har testat, berätta gärna om det funkar ok!!!!!

Elorion
0

Ja det funkar. Om jag inte minns helt fel så kallas de för readymades.. Redan klara saker får lite piff. Billigare att köpa porslin på ÖB eller någon secondhand affär än duka.

[karamell]
0

Jo, det är ju sant att det är billigare där, men de här ska vara till en restaurang och dom vill ha ganska stora och lite bättre kvallisort!!! Tack för svar Elorion!!!

Rozzy
0

Nä men jag är lite nyfiken

pyromanen
0

Har inte provat, men varför skulle de inte funka att bränna til 800? De måste väl vara brända till stengodstemp även om det skett i en jättefabrik eller?

lotta2
0

Det funkar men det kan skilja lite beroende på glasyr som tillverkaren har använt. En del karackelerar och en del blir knottriga i dekal eller guldbränning, men många går utmärkt. Men som sagt köp några och gör ett test innan du kör en större laddning.

[karamell]
0

Jo, det var det jag tänkte, att glasyren kan paja ihop eller att godset krackar, ibland spricker ju tallrikar i vanliga ugnen, men det kanske är när man ställer in dom i redan varm ugn och sen tar ut dom varma, ja jag vet inte men jag ska får göra som lotta säger och testa innan jag köper upp ett helt lager!!!!!

Elorion
0

KLOKTSkrattande!

Lycka till!

lottapastationen
0

Jag har testat glasera på färdiga kakelplattor och det går alldeles utmärkt,glasyrerna är från art4fun "Mayco" för både ler och stengods kanonbra glasyrer som inte rinner.